Tabula rasa – priča o kontinuitetu, favoritima, izazivačima i iznenađenju

Počinje WRC sezona 2017

Tabula rasa – priča o kontinuitetu, favoritima, izazivačima i iznenađenju

Piše: K. Kurtović
Da, Tabula rasa: ta globalno poznata izreka, u prijevodu „prazna ploča“, jedna od onih lijepih fraza koja uz minimalni broj riječi svima prenosi savršeno jasnu poruku, što je specifično naslijeđe i vještina koje su stari Rimljani ostavili svijetu. 

Upravo ova izreka možda najbolje oslikava WRC sezonu koja je pred nama, jer tektonske promjene koje ona donosi jako dugo nisu viđene u Svjetskom rally šampionatu.

Smijemo li reći, od 1987. godine? Naše mišljenje je upravo tako, od te nesretne 1987. godine, u koju je svijet relija krenuo sa slabašnim autima grupe A nakon što su za zelenim FIA stolom jednom odlukom zabranjeni monstrumi grupe B, nikada se nismo našli pred tako puno nepoznanica u svjetskom reliju. Nova WRC sezona nam donosi pregršt pitanja na koje ovog trenutka niko nema odgovor, i upravo zato je pred nama sezona koju treba pomno ispratiti, jer će biti za pamćenje. 

Krenimo redom, podsjećanjem na prošlu 2016. godinu, u kojoj je Seb Ogier rutinski dovezao Polo WRC do četvrte uzastopne titule, M-Sport sa Fiestom WRC se potvrdio kao brz, a svoj trenutak slave je dobio i Hyundai sa zabilježenim prvim WRC pobjedama sa svojim novim i20, godinu koja je u početku izgledala kao jedna sasvim obična godina u svijetu WRC. Stidljivo su se nekad početkom ljeta pojavili prvi komentari na nova FIA WRC pravila za 2017., pa se počelo pričati o testiranju aktivnih srednjih diferencijala koji su bili standard u WRC na početku 21. vijeka ali i zabranjeni prije desetak godina, pa je potom javnost čula da će realna snaga nove generacije turbobenzinaca sa većim restriktorom i maksimalnim pritiskom turbine od 2,5 bara biti negdje oko 380 KS, čime je po prvi put od 1986. godine FIA dopustila da snaga ode značajno preko 300 KS.

Ovih dodatnih i velikih 60-ak KS u odnosu na specifikacije iz 2016. godine su opet kratko živjeli u javnosti, jer su već krajem ljeta počela govorkanja o raskošnim mogućnostima koja nova pravila donose kada je riječ o aerodinamičkom paketu i vanjskom izgledu. Rana jesen je već donijela prve fotografije čudno zamaskiranih auta po specifikacijama za 2017., a testirali su mnogi: Hyundai, VW, Ford ali i Toyota i Citroen.

Već tada se znalo da u ovogodišnjoj sezoni više ništa neće biti isto. I da je to zaista tako, potvrdili su prvi dani zime koje je obilježila još jedna odluka za stolom, ovaj put ne zelenim u FIA, već hladnim sivim za kojim su sjedili članovi uprave Volkswagen AG, kada je jednom rečenicom prekrižen Volkswagen Motorsport odjel i raspušten WRC team! Preko noći, Sebastien Ogier je poslan na biro za zapošljavanje, jednako kao i timske kolege Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen!

Tako je bilo u 2016., a da vidimo šta nas čeka u 2017. godini. Ostali smo bez VW, ali u WRC se vraćaju dvije kuće koje su njegov neraskidivi dio, Citroen i Toyota. Toyota je dugo izbivala, čak 17 godina, Citroen nešto kraće, zvanično svega jednu sezonu ali u realnosti nije bilo pune fabričke podrške zadnjih nekoliko sezona, ali i jedni i drugi su sve ove godine imali svoje fabričke timove koji su negdje u nekom kraju svijeta trčali takmičarske kilometre, bilo to Le Mans serija ili WTCC. Dočekuju ih dva već uhodana tima, prvi je Hyundai sa novom evolucijom i20 Coupe WRC i svojom prošlosezonskom vozačkom postavom u sastavu Hayden Paddon , Thierry Neuville, Dani Sordo. Dakle, „kontinuitet?“.

Drugi je M-Sport tim, koji u sezonu kreće i sa novom generacijom Ford Fieste, tako da trebaju napraviti i novi auto i prilagoditi se novim pravilima, ali i sa novom postavom. Stigao je Seb Ogier! Kada vam u tim dođe aktuelni Svjetski prvak, to je velika stvar, ali kada vam dođe aktuelni četverostruki Svjetski prvak, onda Malcom Wilson postane nova jedinica za sreću. Rođenje vašeg prvog djeteta se počne mjeriti sa  5 Wilsona! Sreća nikada ne dolazi sama, pa je u M-Sport za Sebom stigao i moćni Red Bull – ko kaže da se znoj i rad na kraju nikada ne isplate. Društvo Ogieru u druge dvije Fieste WRC čine Ott Tanak i Elfyn Evans, obojica su provjereno brzi. Kako da ih nazovemo, možda „Favoriti?“? Možemo. Ako ništa drugo, sigurni smo da će Malcolm Wilson, nakon užasno dugih 11 sezona napokon popiti pobjednički šampanjac na jednom WRC reliju.

Vratimo se povratnicima u WRC, Citroen nam dolazi i sa potpuno novom generacijom C3 i sa postavom na koju smo navikli već nekoliko sezona: Kris Meeke i Stéphane Lefebvre. Sigurni smo da Citroen nije zaboravio praviti WRC aute i pobjeđivati, ali u ovoj najavi teško da mogu dobiti bolji epitet od „Izazivači?“, jer i Meeke i Lefebvre su se pokazali prije sve drugo osim vozači sa kontinuitetom svojih nastupa, neosporno atraktivni i omiljeni kod publike, ali ne donose pobjede i bodove. Na samom kraju, dolazimo do Toyote. Ima nešto spektakularno u njihovom povratku u WRC nakon spomenutih 17 godina, suprotno predrasudama koje imamo prema Japancima, nekadašnji Svjetski šampioni se u WRC vraćaju timom pomalo blesavog imena Toyota Gazoo Racing i autom koji se nominalno zove Toyota Yaris WRC, a za koje sam već čuo sve moguće nazive, počevši od jednostavno „šporet“ do „vanjska jedinica klima uređaja“, a iza kojeg stoji istinska legenda svjetskog relija Tommi Makinen, četverostruki svjetski prvak i jedan od najomiljenih vozača svih vremena. Njegovom ime i iskustvo, pojačano Toyota Motorsport odjelom, čije se veliko iskustvo sa Le Mans opet vidi u svakom detalju aerodinamičkog paketa Yarisa WRC po kojima potpuno odskače od drugih izazivača, najavljuje da bi se Toyota mogla baciti u borbu za prva mjesta. Posada je naravno nova, stigli su Jari-Matti Latvala i Juho Hänninen. Zato su oni „Iznenađenje?“!

Od 1986. godine, FIA je samo dva puta odustala od svojih striktnih pravila za WRC koje je nametnula još 1987. kada je spomenutom zabranom za auta Grupe B nastavila Svjetski rally šampionat insistirajući na Grupi A, - prvi put sada već daleke 1997. godine  kada su suprotno višedecenijskoj praksi usvojili WRC homologaciju i time se odmakli od striktnih pravila Grupe A, i drugi put sada, punih 20 godina kasnije kada je pred nama slobodno možemo reći generacija WRC2 .

Od grupe B do danas reli auti nisu bili radikalniji, beskompromisniji izgledom, a po najavama dobili smo i do sada najbrže reli auto, brže i od grupe B i od ranijih WRC sa 2,0 turbacima i 3 aktivna diferencijala, dakle nešto najbrže što se može kretati običnim cestama, od tačke A do tačke B. Prvim dopuštanjem WRC homologacije FIA je preporodila rally sport, period od 1998-2004 će ostati upamćen kao zlatna era WRC, koju su naslijedili periodi komercijalizacije, dodvoravanja Nouveau riche zemljama, sponzorima, organizatorima, pa se tek sada sa povratkom klasičnim Evropskim relijima koji  su istinski dom i kolijevka svjetskog relija i novom WRC specifikacijom, vraćamo korijenima . Ona zlatna era sa početka 21. vijeka se ponovo čini moguća i ostvarljiva. Još samo nam nedostaje Sanremo, pa da priča bude kompletna.

Za kraj, možda smo vam dužni reći zašto je M-Sport tim dobio oznaku „Favoriti?“. Prije svega jer je Seb Ogier već jednom razvio pobjednički WRC auto, prelaskom iz Citroena u Volkwagen Motorsport, gdje ga je dočekala tek malim dijelom ispunjena ploča, pa je cijelu sezonu 2012 proveo testirajući i slažući svoj Polo WRC kojim je već u prvoj sezoni 2013. godine izdominirao na svjetskoj reli sceni. Mi vjerujemo da se takva vještina ne zaboravlja i ne gubi, i da bez obzira na veoma kasni i nimalo planirani ulazak u Ford, Seb Ogier ponovo može sebi složiti šampionski WRC auto.

Svima nama preostaje najljepši dio WRC, da zavaljeni pred televizorom ili još bolje negdje na brzincu otvorimo tabulu rasu na kojoj piše „WRC sezona 2017“, i počnemo upisivati Favoriti?, Kontinuitet?, Iznenađenje? Izazivači?... „85. Rallye Monte Carlo 2017“ je pred nama!