Preporuka iz Poliklinike Atrijum-Šta trebaju piti sportaši?

Preporuka iz Poliklinike Atrijum-Šta trebaju piti sportaši?

Piše: Sponzorski tekst
Biti aktivan i uspješan sporitista danas više nego ikad podrazumjeva čitav jedan lanac u kojem svaka karika ima svoju ulogu. 

Treba voditi računa o dosta stvari između ostalih ishrani, hidraciji, energetskim potrebe organizma, odmoru. kako fizičko i psihičkom.

Tako pravilna hidracija odnosno rehidracija predstavlja jedan od najbitnijih faktora u tom regenerativnom procesu.

Danas na našem tržištu postoji veliki broj različitih napitaka. Izabrati pravi napitak i u pravo vrijeme treba da postane konstana za svakog sportristu. Organizam mora tekućinu “prihvatiti” i zadržati!!! Težina, bućkanje u želucu je znak da uzeta tekućina nije odgovarajuća ili je tijelo jednostavno ne prihvaća. Tekućina u želucu ne znaći dakle uspješnu rehidraciju jer nema distribucije u tkiva i ćelije. 

Generalno, svi napitci faktički su podjeljeni u tri grupe: 

• Hipotonični napitci

• Izotonični napitci

• Hipertonični napitci

Hiptonični napitci 

Imaju manju koncentaciju elektrolita i šećera nego tjelesne tekućine na 100 ml. Mineralne vode, ledeni čajevi tipični su primjerci ove grupe. Oni su hipotonične (bljutave), što znaći brzo "profuraju" kroz organizam povlačeći iz njega minerale, djelomično ga rashlade i brzo se izgube mokraćom. One sadrže vrlo malo iona elektrolita, dakle niža je od krvne plazme. Slikovito rečeno mineralne vode su kao bujica u pustinji; kratko traju i brzo nestanu. Korisne su u toplim uslovima.

Izotonični napitci-napitci izbora: 

Imaju istu koncetraciju elektrolita i šećera na 100ml kao i u tjelesnim tekućinama, sporije prolaze kroz želudac i duže se zadržavaju, što znaći da najbolje hlade tijelo! Oni su u ravnoteži s tjelesnim tekućinama (izotoničnost). One uspostavljaju idelanu ravnotežu u organizmu. Ove tekućine su tekućine izbora i svaki sportaš bi trebao da ih koristi što više u svojoj hidraciji svog tijela.

Hipertonični napitci: 

Posjeduju veću koncentraciju šećera i elektrolita na 100 ml nego tjelesne tekućine. Apsorbuju se jako sporo. Hipertonične otopine su sve druge tekućine koje se koriste za piće (sokovi, razna gazirana pića, alkoholna pića) s tim da osmolarnost u pravilu ne potječe od iona minerala već od ugljikohidrata. Oni su preslađeni i gušći su od krvne plazme što znaći da imaju tendenciju "izvlačenja" vode iz organizma. Ovakve otopine ne gase već izazivaju žeđ a naročitoako im se dodaje kofein, pogotovo! Nažalost najveći broj sportaša koristi ovu grupu pića u svojoj rehidarciji. Ove tekućine treba izbjegavati i generalno nema im mjesta u aktivnoj rehidarciji organizma.

Nešto o vodi...

Prema zvaničnim preporukama ACSM-a iz 1996 godine voda se može piti samo prvih 60 minuta poslije početka treninga. Nakon tog perioda, što trening ili naticanje duže traju, potreba za ugljikohidratima u tekućinama, je sve veća, pa treba uzeti neki izotonični napitak. 

Obična voda uzokuje vrlo brzo nadutost, suprimimira žeđ i stimulira mokrenje. Time još više tijelo gubi dragocjene minerale. Voda kao piće nije zbog svog sastava u mogućnosti da nadoknadi ono što se izgubi tokom dužeg iscrpnijeg vježbanja ili utakmice. Ono što tijelo traži su izotonični napitci bogati mineralima, te UH u određenim procentu.Tako da vodu u pravilu vodu treba piti samo u slučaju kraćih treninga (koji traje do 60 min) i treninga slabijeg inteziteta.

Sportski napitci

Pravi sportski napitci su napravljeni prema znanstvenim istraživanjima koja su odredila u kojim tačnim omjerima vode, elektrolita i ugljikohidrata dolazi do najbolje apsorpcije vode i najboljih sportskih razultata. Prema studijama sportski napitci trebaju sadržavati 6-8 % ugljikohidrata. I to ugljikohidrata niskog GI jer oni omogućuju povećanje izdržljivosti a time i najduže vježbanje uz najmanji umor. Bitno je i naglasiti da intezitet treninga i klimatski faktori određuju koji postotak UH u sportskom piću uzeti. 

Nakon teških i iscrpljujućih treninga mogu se koristiti i napitci sa većim % i to do 17 % UH. 

Idealno sportsko piće mora zadovoljiti slijedeće kriterije:

• Dobar ukus

• Da se brzo apsorbuju (koristite izotonične napitke)

• Da ne uzrokuju stomačnu nelagodu

• Održavaju volumen tekućine u organizmu stalnim preveniraju i smanjuju dehidraciju)

• Imaju spopsobnost poboljšanja vaše igre (sprečavaju umor)

• Temperatura napitka oko 10 C

Dr. Omerbašić F. Amir