Lewis Hamilton u bolidu Scuderije Ferrari (Foto: EPA)

Ove sedmice počinje F1

U susret novoj sezoni: Koliko puta timovi Formule 1 smiju mijenjati dijelove motora bez kazne?

Edah Hasanspahić
Teme:

Formula 1 ima stroga pravila o korištenju motora i njegovih dijelova, a njihovo kršenje često donosi kazne. Koliko su timovi ograničeni u 2025. godini?

Formula 1 je nekada bila poznata po nepouzdanim motorima, ali posljednjih godina to se značajno promijenilo.

Kako bi se spriječilo da timovi neograničeno mijenjaju dijelove motora u potrazi za dodatnim performansama, FIA je uvela striktna ograničenja.

Današnja pogonska jedinica bolida Formule 1 sastoji se od više ključnih komponenti: motora sa unutrašnjim izgaranjem (ICE), turbo punjača (TC), generatora kinetičke energije (MGU-K), generatora toplinske energije (MGU-H), baterije (ES), upravljačke elektronike (CE) i ispušnih sistema (EX).

A sezona 2025. posljednja je koja će se voziti prema trenutnim pravilima o motorima, jer već 2026. dolazi velika promjena regulativa.

Uoči nove ere, pravila za ovu sezonu ostaju jasna – tačno je određeno koliko komponenti vozači mogu koristiti bez kazni.

Tokom sezone 2025., vozačima je dozvoljeno da koriste četiri motora sa unutrašnjim sagorijevanjem, četiri turbo punjača, četiri MGU-H jedinice, četiri MGU-K jedinice, dvije baterije, dvije upravljačke elektronike i osam ispušnih sistema.

Ove komponente čine dozvoljeni "bazen" i mogu se mijenjati unutar njega bez posljedica.

Međutim, kako sezona odmiče, kvarovi ili pad performansi mogu natjerati timove da posegnu za dodatnim komponentama.

U tom slučaju dolazi do kazne – prema članu 28.3 sportskih propisa, svaki prvi dodatni dio izvan dozvoljenog broja donosi kaznu od deset mjesta unazad na startnoj poziciji.

Kazne se primjenjuju isključivo na glavnu utrku i ne važe za sprint vikende.

Ako vozač kasnije ponovo prekorači broj dozvoljenih dijelova iste komponente, kazna iznosi pet mjesta unazad na gridu.

U izuzetnim situacijama, ako se tokom jednog trkaćeg vikenda koristi više od jedne verzije istog dijela, samo posljednja verzija ostaje legalna za naredne utrke.

Šta se dešava kod promjene vozača?

Ako tim odluči zamijeniti vozača, broj već korištenih dijelova ostaje nepromijenjen.

Primjer iz 2024. godine to najbolje pokazuje – Liam Lawson je u svom debiju odmah dobio kaznu jer je preuzeo broj korištenih dijelova Daniela Ricciarda.

Racing Bulls je ranije zamijenio ključne komponente na Ricciardovom bolidu, a Lawson je automatski naslijedio njegovu statistiku, što mu je donijelo kaznu od čak 60 mjesta na startu.

Kako FIA kontroliše dijelove?

Tokom svakog trkaćeg vikenda, svi novi dijelovi motora se plombiraju prije prve upotrebe.

FIA na ovaj način može precizno pratiti koji su dijelovi korišteni i spriječiti ilegalne zamjene.

Posebno su označeni ispušni sistemi, jer se oni često mijenjaju između sesija.

Dva sata nakon završetka utrke, svi dijelovi pogonske jedinice moraju biti plombirani kako bi se spriječilo njihovo korištenje između trkaćih vikenda.

Timovi smiju skinuti plombe tek jedan dan prije početka narednog trkaćeg vikenda, ali dijelovi moraju ostati u garaži dok nisu montirani na bolid.

Ako neka plomba bude oštećena ili uklonjena mimo pravila, FIA mora odobriti njeno uklanjanje – u suprotnom, taj dio se više ne smije koristiti.

Oglasi

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.