Šta je novo u pravilima Formule 1 za 2025. godinu?
Start VN Katara 2024. godine (Foto: EPA)

Još 7 dana do početka sezone

Šta je novo u pravilima Formule 1 za 2025. godinu?

Edah Hasanspahić
Teme:

Iako su osnovni tehnički propisi ostali nepromijenjeni, ipak postoji nekoliko ključnih izmjena. Evo što trebate znati!

Nova sezona Formule 1 pred nama je, a svi se nadaju da će 2025. biti još uzbudljivija od prethodnih. VN Australije označava početak novog poglavlja, a timovi su za nekoliko dana već na stazi.

Iako se osnovni tehnički propisi nisu značajno mijenjali, postoje ključne promjene koje će oblikovati tok ove sezone.

Timovi su već počeli prilagođavati svoje bolide novim pravilima, što nas, vjerujem, sve čini nestrpljivim za početak takmičenja.

Iako se mnogi usmjereni na borbu za titulu, uvijek postoji šansa da će nas nešto neočekivano iznenaditi. Svaka promjena u pravilima uvijek donosi novi poredak, i moguće je da će se to dogoditi i ove godine.

Vozači i timovi će morati biti fleksibilni, doslovno i figurativno, jer neki od tehničkih detalja koji su se provukli tokom 2024. godine sada dolaze pod lupu. Neke promjene su odgovor na pritužbe, dok su druge korak ka većoj sigurnosti i ravnoteži u takmičenju.

Oglasi

U 2025. godini, kako bi se održala konkurentnost, timovi će morati biti oprezni prilikom prilagodbe svojih bolida.

Flexi-krila

Flexi-krila bila su vruća tema tokom zimske pauze. Tokom 2024. godine, McLaren i Mercedes našli su se pod lupom zbog značajnog savijanja svojih prednjih i stražnjih krila na pravcima. S obzirom na to da je McLaren izazvao veliku pažnju tokom Velike nagrade Azerbejdžana, FIA je odlučila uvesti nova pravila za fleksibilna krila.

Od Velike nagrade Australije, minimalno otvaranje stražnjeg krila smanjuje se na 9,4 do 13 milimetara, dok je prošle godine to bilo od 10 do 15 milimetara. DRS ostaje na gornjoj granici od 85 milimetara. Od Velike nagrade Španije, prednja krila će također biti pod strožijom kontrolom, gdje će se dopuštati maksimalno 10 milimetara defleksije tokom statičkog testa, dok je prošle godine to bilo 15 milimetara.

Poen za najbrži krug

Oglasi

Od 2025. godine, vozač koji postavi najbrži krug na trci više neće dobiti dodatni poen. Ova promjena dolazi nakon nekoliko kontroverzi koje su se dogodile prošlih godina. Na primjer, prošle godine u Singapuru, sestrinska ekipa Red Bulla poslala je Daniela Ricciarda da postavi najbrži krug, čime je oduzeo poen od Landa Norrisa, koji je bio u borbi za titulu sa Maxom Verstappenom.

Iako je ovaj sistem imao svoje posebne trenutke, kao što je bio slučaj sa "besplatnim" pit stopima, F1 je odlučila ukinuti ovaj dodatni poen jer je postao predmet smicalica, te postao je i suviše lagan za osvajanje.

Povećanje minimalne težine

Minimalna težina bolida Formule 1 već nekoliko godina neprestano raste. Razlog tome su teški V6 hibridni motori, koji su uvedeni 2014. godine. Za sezonu 2025, minimalna težina bolida bez goriva bit će povećana s 798 na 800 kilograma.

Ova promjena dolazi zbog povećanja minimalne težine vozača, koja se povećava s 80 na 82 kilograma. Ako vozač bude lakši od 82 kilograma, dodatni balast bit će dodan u bolid kako bi se osigurala ravnoteža.

Oglasi

Hlađenje

Ekstremna vrućina tokom Velike nagrade Katara 2023. godine ostavila je ozbiljan utisak na svijet F1. Vozači su se žalili na zdravstvene probleme, a Logan Sargeant je čak odlučio povući se iz utrke zbog bolesti. FIA je reagirala i uvela pravilo o hlađenju vozača.

Od 2025. godine, vozači će moći koristiti hlače za hlađenje kada temperatura pređe 30.5 stepeni Celzijusa. Iako ovo pravilo neće biti obavezno do 2026. godine, ako vozač odluči ne koristiti hlače za hlađenje, morat će nositi dodatni balast od 500 grama. Balast će biti smješten u kokpitu kako bi se spriječilo bilo kakvo prilagođavanje bolida u korist timova.

Debi novajlija

Formula 1 je povećala mogućnosti za novajlije da pokažu svoj talent. Ranije su timovi morali omogućiti dva slobodna treninga novim vozačima, pri čemu je svaki stalni vozač morao ustupiti svoje mjesto. Međutim, od 2025. godine, novajlijama će biti omogućena dva dodatna slobodna treninga, što znači četiri sesije po timu.

Oglasi

Također, postoji prijedlog za organiziranje sprint utrke za novajlije nakon Abu Dhabija, koja bi im omogućila dodatnu priliku za dokazivanje.

TPC testovi

Timovi Formule 1 redovito provode TPC testove, koji uključuju testiranja u starijim bolidima (najmanje dvije godine starim). Međutim, F1 je odlučila značajno smanjiti broj TPC testova za 2025. godinu. Timovima će biti dopušteno samo 20 TPC testova godišnje, a vozačima je omogućeno najviše 2.000 kilometara u maksimalno četiri dana.

Pored toga, testovi "mule" bolida, koji se koriste za testiranje izmjena u pravilima, bit će ograničeni na najviše 10 dana.

Sigurnost

Tokom Velike nagrade Kanade 2024. godine, incident s Sergiom Perezom izazvao je veliku pažnju. Perez je vratio ozbiljno oštećen bolid u pit-lane, što je izazvalo sumnje u sigurnost. FIA je donijela novu odluku prema kojoj, ako vozač nastavi vožnju s nesigurnim vozilom, direktor trke može narediti da se zaustavi pokraj staze.

Startna pozicija

Kiša tokom Velike nagrade Sao Paula 2024. godine izazvala je odgodu kvalifikacija, a odlučivanje o startnim pozicijama postalo je zbunjujuće. Nova pravila za 2025. godinu jasno definiraju kako će se startna pozicija odrediti u slučaju neodržanih kvalifikacija - redoslijed će se određivati na temelju trenutnog stanja u prvenstvu.

Također, pravila koja se odnose na krug za zagrijavanje su promijenjena. Vozači, koji startaju iz pit-lanea, sada će morati da sudjeluju u krugu za zagrijavanje, što je prošle godine bilo zabranjeno.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.

Oglasi