Screenshot: Race Highlights | 2025 Japanese Grand Prix (Youtube: Formula 1)

Pitlane drama u Japanu

Analiza: Zašto FIA nije ni otvorila istragu nakon incidenta Verstappena i Norrisa? · Komentar

Edah Hasanspahić

Na trenutak se činilo da će doći do kontakta, ali sudije su brzo odlučile da nema potrebe za daljom istragom.

Tokom 20. kruga Velike nagrade Japana, ekipe su počele s pripremama za odlazak u boks. Prvi je nove gume uzeo Oscar Piastri, a samo krug kasnije isto su učinili i njegovi rivali Max Verstappen i Lando Norris.

Red Bull je imao solidno zaustavljanje, ali McLaren je bio još brži, pa je Norris pri izlasku iz pit lanea izašao tik uz Verstappena. Nizozemac je bio u prednosti, ali Norris je odlučno vozio paralelno sve dok nije ostao bez prostora – što ga je natjeralo da vozi i preko trave.

Incident u vrhu poretka je naravno odmah izazvao i reakcije na radiju. Norris je tvrdio da ga je Max izgurao, dok je Holanđanin rekao da se Norris sam odlućio na vožnju preko travu. Sudije su sve zabilježile, ali su i veoma brzo objavile konačnu odluku: neće biti daljnje istrage.

S obzirom na to da je ova brza odluka, kao i sam incident izazvala brojne reakcije, vrijedi razjasniti šta stoji iza nje.

Ključni faktor u odluci bila su jasna pravila koja određuju prednost u pit laneu – tačnije, pravilo o "brzoj traci".

Verstappen se u trenutku incidenta nalazio u tzv. brzoj traci, koja je jasno označena i namijenjena za nesmetano kretanje kroz pit lane. S druge strane, Norris je izlazio iz radne trake, prostora gdje se vrše promjene na bolidima.

Prema Međunarodnom sportskom pravilniku FIA-e (Dodatak L, Poglavlje IV, Član 5.b), vozači u brzoj traci imaju prednost nad onima koji se iz radne trake pokušavaju uključiti. "Vozila u brzoj traci imaju prednost u odnosu na ona koja izlaze iz radne trake", jasno je naznačeno u pravilima. Također se navodi da se uključivanje iz radne trake mora obaviti isključivo kada je to bezbjedno i bez ometanja drugih bolida. Dodatno, preticanja u brzoj traci nisu dozvoljena, osim u specifičnim slučajevima – poput kvara na bolidu ispred ili ako je isti zaustavljen.

Zbog toga, uprkos dramatičnoj sceni, Norris zapravo nije imao osnova za prigovor, niti su sudije imale razloga za opsežniju istragu. Ali nameće se još jedno logično pitanje – da li je McLaren možda trebao biti kažnjen zbog nesigurnog puštanja?

Teoretski – ne.

Kazne za nesigurno puštanje se obično izriču kada vozač iz radne trake natjera vozača iz brze trake da naglo koči ili skrene kako bi izbjegao kontakt.

U ovom slučaju, Verstappen nije morao da reaguje, a ni mehaničari nisu bili u opasnosti jer se incident dogodio pri samom kraju pit lanea.

Član 5.f istog pravilnika jasno definiše šta se smatra nesigurnim puštanjem: "Vozila ne smiju biti puštena iz garaže ili boksa na način koji može ugroziti ili nepotrebno ometati pit-lane osoblje ili drugog vozača." Sličan ton imaju i pravila Formule 1 – konkretno članovi 34.14 i 34.14a – koji preciziraju da se vozilo ne smije pustiti na stazu na način koji bi mogao ugroziti druge.

Primjer iz prakse: Racing Bulls je u Kini kažnjen sa 5.000 eura jer je Isack Hadjar "izletio" u brzu traku baš kada je nailazio Verstappen, pa ga je Nizozemac morao izbjegavati.

Iako je tenzija između Norrisa i Verstappena tokom trke bila očita, sve je na kraju završeno u znaku šale. Verstappen se, nakon trke, našalio u svom stilu što nije zasmetalo ni Norrisu: "Mislim da trava s desne strane nije bila baš najbolje pokošena. Lando je to vidio i pobrinuo se da to sredi."

Da bi nakon toga Norris nastavio sa šalom, rekavši: "Momci su odradili sjajan pit stop pod pritiskom. Bila je to naša jedina prilika da mu se približimo. Nisam čak ni pokušavao da ga napadnem – samo sam, kao što je rekao, kosio travu! Nisam ni znao da je tu, iskreno. Imao je poziciju i imao je pravo da uradi to što je uradio, svaka mu čast."

Oglasi

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.