Sjećanje na neponovoljivog

Godišnjica smrti Ayrtona Senne

Sjećanje na neponovoljivog

M. Maksimović

Kraj aprila i početak maja 1994. godine ostat će zapisan kao najcrniji vikend u istoriji Formule 1. Vikend koji je počeo nesrećom tada mladog Rubensa Barrichella koji je završio u gumama izgubivši svijest, a nastavio se tragedijama u subotu odnosno u nedelju. U kvalifikacijama je poginuo Austrijanac Roland Ratzenberger, a ta tragedija kao da je  najavila još jednu, tešku, pretešku. 

Danas se navršava 19 godina od pogibije jednog od najvećih svih vremena. 1.maja 1994.godine na stazi Autodromo Enzo e Dino Ferrari, u zavoju Tamburello, Senna je udario u nezaštićeni dio betonskog zida.

 

Dan ranije u petak, Sennin prijatelj Rubens Barrichello koji je vozio za Jordan, prešao je preko rubnika u zavoju Variante Bassa, te je udario u ogradu brzinom od 225 kilometara na sat. U tom trenutku, Senna je izašao iz svog Williamsa i otišao u medicinski centar. Samo nekoliko minuta nakon nesreće, Barrichello je došao svijesti. Nakon što je vidio da je Barrichello živ, vratio se u svoj bolid i nastavio voziti.

 

Dan kasnije tada vozač Simteka Roland Ratzenberger izgubio je kontrolu nad bolidom pri 314 kilometara na sat kada je izgubio prednje krilo. Ratzenbergerov bolid udario je u betonski zid u zavoju Villeneuve, a nakon udarca bolid se vratio na sredinu staze. Senna je otišao do mjesta nesreće, ali je Austrijanac već tada bio u bolnici. Nažalost, prva vijest koja je stigla, bila je ona najgora. Vijest koja je kao niti jedna do tada potresla velikog Brazilca koji se čak odbio pojaviti na press konferenciji.

 

Onda je stigla nedelja i utrka za VN San Marina. već na startu trke došlo je do sudara Pedra Lamyja i JJ Lehta, na stazu je izašao Safety Car i tamo je ostao pet krugova. U drugom nakon što je utrka nastavljena, u 14 sati i 17 minuta,  Sennin bolid je na zavoju Tamburello izletio s trkaće linije pri 310 kilometara na sat. Bolid je produžio ravno i udario u betonski zid.

 

Telemetrija prikazuje da je izletio sa staze pri 310 kilometara na sat, te da je kočenjem bio u mogućnosti spustiti brzinu na 218 kilometara na sat. Nakon što je izletio s trkaće linije, trebalo mu je malo manje od dvije sekunde da udari u zid. Bolid je udario u zid pod malim uglom, otkinuvši prednji desni kotač i vrh nosa bolida. Nakon udara okrenuo se i zaustavio. Čim se bolid zaustavio, Senna je ostao nepomičan u kokpitu.

 

Povrede glave, tijela su bile teške, medicinske ekipe su se našle na stazi, Senna je prebačen helikopterom u Bolognu. Vrlo brzo su ljudi koji su radili prenos utrke dobili informaciju koju je teško bilo prihvatiti. Vijest o pogibiji Ayrtona Senne.

 

Jedan od ljudi koji se našao na licu mjesta nakon same nesreće bio je Sid Watkins vođa medicinskog tima Formule 1  je kasnije rekao: ''Izgledao je beživotno. Podigao sam mu kapke i zahvaljujući zjenicama uvidio da je pretrpio ogromnu ozljedu mozga. Izvukli smo ga iz kokpita i položili na tlo. Nakon što smo to učinili, izdahnuo je i, iako sam potpuni agnostik, osjetio sam da mu je duša otišla iz tijela u tome trenutku''.

 

U uništenom bolidu Williamsa, pronađena austrijska nacionalna zastava. Zastava koju je Ayrton planirao razviti po završetku utrke u čast Rolanda Ratzenbergera. Taj trenutak nije dočekao.

 

Iz današnje perspektive izgleda pomalo čudno, ali utrka je nastavljena. Pobjedio je Michael Schumacher ispred Nicole Larinija i Mike Hakkinena. Mnogi su kasnije godinama prigovarali Michaelu zbog načina na koji je proslavio pobjedu vozeči pobjednički krug.

 

O uzrocima pogibije Ayrtona Senne pričale su se mnoge priče, čak je slučaj došao do suda. Prema jednoj teoriji koja se razvila kasnije pri prolasku kroz zavoj Tamburello, pukla je letva volana za koju je sam Sen atražio da se skrati jer nije imao prostora u kokpitu.

 

Prema drugoj verziji, ta letva jeste pukla ali prilikom sudara, međutim pritisak u gumama je bio preslab s obzirom da su bolidi vozili poprilično sporo iza Safety Cara (koji je bio daleko od onog što je danas), uz mogučnost da je čak jedna guma na bolidu bila lagano probušena. Bolid je zbog toga bio spušten, u kobnom zavoju je dodirnuo asvalt previše, a onda u dijeliću sekunde se podigao, izgubio je downforce i Senna je izgubio kontrolu nad bolidom.

 

U istom zavoju teške nesreće su imali i Piquet i Berger (kojem se zapalio bolid), ali je Senna imao tu nesreću da  se dio prednjeg ovjesa slomio u pogodio ga kroz otvor na kacigi. Nažalost, snimka sa kamere na bolidu koja je trebala pokrivati nesreću gasi se upravo u trenutku kada Senna gubi kontrolu nad bolidom. Čovjek koji je radio na tome, odlučio je par trenutaka ranije jednostavno isključiti kameru. 

 

Prije dvije godine, Adrian Newey je progovorio o nesreći zbog koje je zajedno sa Patrikom Headom bio optužen za ubistvo iz nehaja.

 

"Sudski postupak je bila depresivna nužnost i dodatni pritisak, ali nisam se zbog toga pitao trebam li ostati u Formuli 1. Izgubio sam dio duše, ta praznina je bila važna, a ne optužbe. Da, bio sam blizu odlaska, za cijelu ekipu je to bilo teško razdoblje. Sjećam se da je već dan nakon nesreće nekolicina nas pokušala odgonetnuti što se dogodilo. Bili smo 'u mraku' sedmica. I prava je istina da nikada nećemo tačno znati što se dogodilo", priznao je Newey koji je dizajnirao bolid u kojem je Senna poginuo. Newey je priznao tada koliko je bio očajan nakon pogibije Senne 

 

"I ono malo kose što sam imao je otpalo. To me promijenilo fizički, bio sam očajan. I Patrick Head (tehnički direktor Williamsa) i ja smo se stalno pitali trebamo li se uopće nastaviti takmičiti. Želimo li biti uključeni u sport u kojem ljudi mogu poginuti u nečemu što smo mi dizajnirali? Drugo, je li nesreću uzrokovalo nešto što se potrgalo uslijed lošeg i nemarnog dizajna?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.

Najnovije vijesti