Test Porsche Cayenne

Na četverodnevni test nam je stigao novi Cayenne, treće generacije, najbolji do sada!

Test Porsche Cayenne

K. Kurtović, foto: T. Hebib

Prvi rezultati su već tu, u 2019. koja mu je bila prva puna godina na tržištu, Cayenne je došao nadomak prvog mjesta po prodaji među Porsche modelima, sa nekih 10% zaostatka iza bestesellera Macan, i sa očekivanjima da se u 2020. godini pozicionira kao najprodavaniji model brenda. Proizvođač mu je namijenio zadatak koji nije nimalo lagan, u konkurenciji gdje se velika četvorka bori za doslovno svakog kupca novi Cayenne se mora izboriti sa X5, RR, GLE, i konkurencijom iz vlastite porodice, Q8. Čini se da mu to za sada ide sa lakoćom, a evo i zašto.

Na test nam je stigao Porsche Cayenne, i u vrijeme kada oznake modela kod svih proizvođača postaje sve složenije, pa pored zapremine motora ili neke usputne brojčane oznake (vidi Audi) sve češće uključuju i oznake nekog subbrenda koji pomaže u tržišnom nastupu (vidi Mercedes ili BMW), a onda opet dobije i neku dodatnu kombinaciju slova koja mu pomogne kod još jednog postotka kupaca (vidi opet Mercedes), rijetko je zadovoljstvo dobiti na test auto čija je puna komercijalna oznaka baš ovo – Porsche Cayenne. Bez dodatnih brojeva, bez dodatnih slova.
Novi Cayenne ne ostavlja nikoga ravnodušnim, u ovoj trećoj generaciji dizajneri su uspjeli nemoguće, da skoro do u detalja prilagode osnovni dizajn sportskih modela kuće, 911 i 718, njegovom SUV obliku! Zaista, kada se pogleda Cayenne, sve je tu: poznati usisnik na prednjem braniku, ravna hauba sa podignutim bokovima koji se u valovitoj liniji nastavljaju prema stražnjem kraju, gdje se krov preko petih vrata spušta prema stražnjoj svjetlosnoj grupi koja ima nevjerovatnu sličnost sa 992 generacijom Porschea 911. Sve to uglađeno izgleda i kod osnovnog Cayennea, dok verzija Cayenne Coupe predstavljena 2019. godine ovo nabrojano čini još izraženije, ako je kupac spreman odreći se upotrebljivog i praktičnog prostora unutar auta. Rezultat je privlačnost dovoljna da se i najveći puritanci među zaljubljenicima u Porsche mogu natjerati da novom Cayenne daju priliku da se dokaže.


Kada tu jednu priliku dobije, budite sigurni da će je Cayenne iskoristiti da se dopadne i dokaže. Kako i ne bi, kada je sve tu: ovo je SUV u kojem se sjedi nisko, sa pedalama daleko naprijed, gdje visoka linija bokova sjajno upotpunjuje osjećaj sportskog modela, toliko dobro da će slučajni posmatrač teško razložiti razliku između Panamere i Cayenne. Dok se vozač još nije ni smjestio, u naručje mu pada izvanredni novi trokraki volan sa selektorom Sport Response, obilježje novih generacija 991 i Cayenne, a okretanjem „ključa“ smještenog sa lijeve strane volana, pred vozačem se formira klaster od po tradiciji pet okruglih instrumenata, gdje se u jasnoj reminiscenciji na originalni 911 na obje strane u odnosu na klasični, centralno pozicionirani obrtomjer, formiraju po dva kružna instrumenta, putem dva LCD ekrana. Bilo da je rano kišno jutro, bilo da je lijepo ljetno veče, okretanje ključa u novom Cayenne je jedno od najljepših iskustava koje današnji svijet automobilskog digitalnog infotaimenta može da pruži, i sa ovakvom reinterpretacijom vlastite tradicije, Porsche je svim konkurentima zadao težak zadatak, jer sigurni smo da su jednake emocije i danas tu, kao što su bile prije 50 godina u izvornom 911 klasik modelu.

Sa ovim Cayenne je Porsche predstavio novi položaj centralnih otvora za zrak, koji su sada smješteni nisko iznad centralnog tunela, i svojim minijaturnim dimenzijama su omogućili da se na centralne instrumente savršeno nastavi ogromni, 12,3“ touchscreen LCD ekran, koji služi kao okruženje za postavke vozila, multimediju i navigaciju, nimalo skromno nazvan Porsche Communication Management (PCM). Tu LCD-ima nije kraj, jer je tu i treći, postavljen na samu centralnu konzolu, koji služi kao touchpad za kontrole klimatizacije i upravljanje pojedinim funkcijama. Ovako rješen kokpit, premijerno predstavljen u ovoj trećoj generaciji Cayenne i potom prenesen u novi 911 serije 992 predstavlja domaću zadaću za sve proizvođače u ovom trenutku, i jasnu sliku puta kojem trebaju krenuti, jer jednostavno rade odlično, vozač sa lakoćom prolazi kroz podešavanja, nekako su toliko fokusirani na vozača da podsjete na vrijeme od prije 40-ak godina kada je BMW izašao sa dizajnom kokpita zaokrenutim ka vozaču, nešto što su današnji dizajneri i inžinjeri u potrazi za što većom integracijom infotaiment sistema olako zaboravili.


Ipak, kako je Cayenne istinski Porsche, kod njega postoji život i mimo touchpad i LCD, pa Cayenne vozaču nudi sve ono što je na cesti bitno, za samu vožnju. Ergonomija je bez greške, dobro sjede i visoki i niski, preglednost prema vani je odlična što značajno pomaže u kretanju kroz uske ulice i prolaze, a putnike Cayenne doslovno mazi do u detalje razrađenom unutrašnjosti, gdje u svojoj trećoj generaciji ništa ne prepušta slučaju, i ovom osnovnom Cayenne suštinski nedostaju jedino sportski profilisana sjedišta kakva serijski dolaze uz jaču verziju, Cayenne Turbo, a mogu se doplatiti kod osnovne verzije. Ponuda prostora je izdašna, prilagođavanje vanjskog izgleda ostatku Porsche game nije ostavilo traga na prostor unutra, i po tome je Cayenne zaista full size SUV, uključujući odličan prtljažnik od pomalo nestvarnih 770 litara zapremine, tako da će i putovanje 5 osoba prolaziti bez osjećaja skučenosti. To je dobar pristup Porschea, jer je u svom full size SUV ponudio i full size prostor, ali je time sve one kojima toliki prostor nije potreban usmjerio na jednako prestižan i jednako motoriziran Macan S

Toliko o praktičnosti, idemo sada na ono zbog čega ipak (velika) većina kupaca kupuje Porsche – vožnji. Okretanje ključa budi spomenute instrumente, ali budi i 3-litarskog benzinca, koji se jasno glasa, i za razliku od prave plejade dizela koji su postali glavno obilježje velikih SUV-ova zadnjih dvije decenije, ni ne želi da se sakrije iza zvučne izolacije. Cayenne bez oznake S ili Turbo u prvom redu cilja na kupce koji ne insistiraju da imaju high-performance SUV, ali fabrički inžinjeri su smatrali da i osnovni model u gami mora imati dovoljno snage da nosi čuveni grb na haubi. Rezultat je da u osnovnom modelu ponuđeno 340 KS, koji na raspolaganju ima 450 Nm u vrlo širokom rasponu od 1.340 do 5.300 obrtaja u minuti, i bez problema Cayennu osigurava performanse hot hatch auta, jer maksimalna brzina od 245 km/h i ubrzanje 0-100 km/h za 5,9 sekundi u slučaju testnog Cayenne opremljenog Sport Chrono paketom su vrlo respektabilni podaci za SUV koji se smatra „baznim modelom“ u ponudi.

Motor je uparen sa novom generacijom 8-brzinskog automatskog mjenjača, i koji odabirom na opciju Sport+ na Sport Response selektoru vrlo lako podsjeti na izreku „vuk u janjećoj koži“, jer se automatski odabir brzina potpuno promijeni i vozač na raspolaganju dobije mjenjač koji izvanredno brzo vrši izmjene brzina, pri čemu se cijelo vrijeme prilagođava stilu vožnje kojeg je vozač demonstrirao u zadnjih 15-20 minuta. Rezultat je da, na primjer, ako nakon agresivne vožnje uslijedi duže spuštanje niz planinu, novi automatski mjenjač će se u opciji Sport+ bez problema držati rada u višim obrtajima i nižim brzinama, ne pokušavajući da po svaku cijenu nametne komforni režim vožnje i danas tako poželjnu štednju goriva. Ipak, može se reći da je na tragu pametnom upravljanju pogonskom grupom i prosječna potrošnja, koja vrlo lako na magistralnim cestama spadne na brojku od svega 10 l/100 km, i gdje je prosječna potrošnja tokom testa bila nešto preko 13 litara, bez obzira na nimalo lagane testne kilometre.
Naravno, Cayenne je u svim opcijama stalno pogonjen na sva četiri točka, ali kao i kod ostatka porodice, i ovdje se AWD primarno pokazuje kao stražnji pogon, sa mogućnosti da se određeni dio obrtnog momenta putem elektronski upravljanih diferencijala prebaci i na prednje točkove, i to tek ako zadnji par guma bude imao problema sa prijenosom snage na podlogu. Testni primjerak, na sjajnim 21“ RS Spyder felgama, na kojem su bile monitirane beskompromisne ultra high-performance Pirelli P Zero gume dimenzije 315/35 ZR 21 nije pokazivao ni najmanju potrebu da na suhom asfaltu prebacuje snagu na prednju osovinu, tako da nam je Cayenne pružio sjajno zadovoljstvo vožnje auta sa zadnjim pogonom. Sa druge strane, na mokrom će Cayenne vozaču isporučiti pravi AWD pogon na sve točkove, dajući mu sigurnost bez obzira na slabije prijanjanje na asfalt.


Dok bi kod većine drugih modela na tržištu ovdje bio kraj nabrajanju pogonskog sklopa, Cayenne ima i PASM, skraćenica iza koje se krije naziv Porsche Active Suspension Management, u sada ko zna već kojoj po redu generaciji, koji na modelima sa aktivnim zračnim ovjesom donosi sveobuhvatno, iznimno napredno, upravljanje ovjesom, pa tako omogućava doslovno podešavanje konfiguracije za svaku moguću situaciju, bilo da je riječ o različitim režimima vožnje na asfaltu, bilo o varijacijama u off road vožnji. Za off road vožnju nudi čak 5 mogućih varijanti podešenja ovjesa, od onih koje su potrebne za vožnju dobrim makadamom do potpuno podignute karoserije koje omogućava prelaženje većih prepreka. Tokom testa nismo insistirali na provjerama off-road sposobnosti, prije svega zbog spomenutih UHP guma, a možda i zbog toga što smo prilikom posjete Porsche Driving Centru na Istanbul Parku prije nekoliko godine već bili u prilici da isprobamo kako izgleda off road vožnja u Cayenne, prije svega zahvaljujući iznimno dugom hodu zračnog ovjesa i neprekinutom prijenosu snage na barem jedan točak. Kada su režimi vožnje na cesti u pitanju, PASM nudi opcije Normal, Sport i Sport+, kao i Individual, što je opcija otvorena za individualno formulisanje, za koji pretpostavimo da najveći dio vozača konfiguriše u opciju Sport ovjesa sa Normal programom za pogonsku grupu, te tako osigura čvrsto upravljanje na magistralnim cestama bez naginjanja, dok mjenjač radi u što višoj brzini u skladu sa Normal programom.

Već smo rekli da se Cayenne na suhom asfaltu vozi kao auto sa zadnjim pogonom, u sportskim varijantama podešenja naginjanje je minimalno, Porsche Dynamic Chasis Control obavlja svoj posao, ovjes je čvrst ali i dalje iznimno udoban uključujući Sport+ program, a Cayenne na P Zero gumama bez zadrške ulazi u krivinu bez obzira što ga gura stražnji pogon. Premda težak nešto preko 2100 kg, osjećaj težine je možemo reći maksimalno neutralisan, i manji je nego kod uobičajenih auta teških 1800-1900 kg, prije svega zbog odličnog rada ovjesa ali i generalno nižeg težišta nego je to uobičajeno za SUV. Bazni Cayenne dolazi serijski sa 4-klipnim prednjim kočionim kliještima, za razliku od jačih modela koji su opremljeni značajno kapacitetnijim 6-klipnim kliještima, i to se primjeti prilikom dužih spustova sa planinskih prijevoja kakvih u BiH imamo na pretek, tako da preporuka za kupce je da bi bolje kočnice trebala biti jedna od stavki sa spiska doplata.
Po svemu ostalo, Cayenne u potpunosti opravdava znak na haubi, i u osnovnom paketu to je vrlo brzi SUV koji omogućava visoki nivo aktivne sigurnosti, počevši od dobre zalihe snage za preticanja kada za to nema puno prostora, preko iznimno usaglašenog i uglađenog ovjesa za kojeg ne postoje neravnine koje ga mogu izbaciti iz ravnoteže, do osjećaja kojeg volan pruža a koji nema nikakve dodirne tačke sa uobičajenom percepcijom kako SUV može da vozi. Na 21“ setu točkova gume i pogon odrađuju ogroman dio posla kada je aktivna sigurnost u pitanju, vozač teško da će uopšte isprovocirati djelovanje ESP, a i kada se desi, djelovanje je na način kako djeluje u ostalim modelima brenda, ne oduzimanjem snage kompjuterskim smanjenjem gasa već redistribucijom snage na one točkove kojima ona treba da bi se cijeli auto čim prije usmjerio kroz krivinu i dodatno kočenjem na stražnjem unutrašnjem ili prednjem vanjskom točku, ako ima potrebe. Kada se vozač navikne na takav rad sistema, vožnja postaje tečna a ne postoji osoba koja neće biti iznenađena ostvarenim visokim prosjecima brzine, bez obzira koliko se često duž puta mijenjala podloga ili uslovi na cesti. Sa druge strane, u gradu, u svakodnevnici Cayenne sa lakoćom vozi cijelu porodicu kroz svakodnevne obaveze, čineći to iznimno glatko, koristeći samo djelić svog potencijala kojeg ima kao vrhunski putni stroj. Naravno, iznad baznog Cayenne stoji verzija Cayenne S, također pokretan sa 3-litarskim V6 motorom, koji zahvaljujući biturbo konfiguraciji ima značajno veću snagu, i koji sa našim dosadašnjim iskustvima predstavlja još bolju kombinaciju za konfiguraciju cesta u BiH, što je dobro da svaki budući vlasnik pojedinačno može da procijeni da koji je Cayenne za njega, spram vlastitih sklonosti.


Vidi se da iza novog Cayenne stoji preko 15 godina razvoja, kroz prethodne dvije generacije, gdje je Porsche prešao put od stranog tijela u ponudi tog proizvođača čije cijelo postojanje su obilježili sportski modeli, do ravnopravnog i vrlo željenog člana familije. Rafiniran i uglađen, brz kada je potrebno, sa nimalo lažnim off road karakteristikama jer teško da će ga zaustaviti neki lošiji šumski put ili nanos snijega kada ga tamo usmjeri neki od onih vlasnika koji vole aktivan boravak u prirodi, i ono najvažnije: sigurno okruženje u svim okolnostima, svim vremenskim uslovima kada su putovanja u pitanju, jer cjelokupni paket od pogonske grupe, vrhunskog upravljanja ovjesom, odličnih full-LED „matrix“ aktivnih svjetala koji malo toga ostavljaju noću skrivenim, do iznimno olakšanog korištenja svih postavki i ponuđenih funkcija namjenjenih vozaču i putnicima, jednostavno ulijeva nedvosmisleno povjerenje. Zimi na dugim putovanjima autoputem, u kišnim i maglovitim jesenjim noćima na magistralnim cestama po BiH, ili na brdskoj cesti prekrivenoj snijegom na putu do vikendice, Cayenne je jednako siguran kao i strogom centru grada, dok ležerno odmara ispred popularnog restorana, i prodajni rezultati već u prvoj godini Cayenne III na tržištu to pokazuju.


Naravno, nećemo ih viđati puno, Porsche Cayenne prati cijena koja odgovara Porscheu kao istinskom premium proizvođaču, ali dojam je da zbog vrlo učinkovite konfiguracije baznog Cayenne, sa 3-litarskim V6 single-turbo motorom i AWD, Cayenne mnogo toga vrati kroz razumne troškove korištenja tokom eksploatacije. Sa ovakvim baznim modelom u Cayenne ponudi, Porsche je pokazao da njegov kapacitet zapravo započinje na onom mjestu gdje ostali konkurenti već uveliko posustaju.

Porsche Cayenne
Motor vrsta Benzinski, turbo s direktnim ubrizgavanjem, start&stop V6, 24 ventila
zapremina 2995 ccm
najveća snaga 250 kW (340 KS) / 5300-6400 obr/min
najveći obrtni momenat 450 nM / 1340 - 5300 obr/min
Pogon tip pogona Integralni, stalni na sve točkove
tip mjenjača Automatski PDK, 8 brzina
Ovjes naprijed Multilink, zračni
nazad Multilink, samovodeći, zračni
Kočnice naprijed / nazad ABS, disk/disk
Gume Naprijed 285/40, nazad 315/35 R21 Pirelli P Zero
Dimenzije dužina / širina / visina 4918 / 1983 / 1696 mm
težina praznog vozila 2060 kg
zapremina prtljažnika 770 litara
 
Performanse max brzina 245 km/h
ubrzanje 0-100 km/h 5,9 sek
Potrošnja
ECC
grad 11,3 lit / 100 km 
izvan grada 7, 8 lit / 100 km
kombinovano 9,1 lit / 100 km
Emisija CO2 kombinovano 207 g/km
 
 
Cijena testnog vozila: 219.206 KM
Cijena osnovnog modela: 150.740 KM   EuroNCAP: 5 zvjezdica
Dodatna oprema kod testnog vozila:
Biskaya plava metalik boja; Dvobojni kožni interijer crna/bež; 21" RS Spyder Design točkovi; Komforna sjedišta naprijed 14 pozicija, električna sa memorijskim paketom; Adaptivni zračni ovjes sa samoniveliranjem uključujući PASM, Upravljanje zadnjim osovinama uključujući Power Steering Plus; Sport Chrono paket; Servo Upravljač Plus; LED glavna svjetla Matrix uključujući PDLS Plus; Zatamljena stakla; Parking senzori naprijed i nazad & stražnja kamera; Comfort Access; Soft zatvaranje vrata; Ambijentalno osvjetljenje; Odjeljak za pametni telefon; 90 - litarski rezervoar za gorivo; Automatsko zatamnjivaje unutrašnjeg i vanjskih retrovizora; Adaptivni tempomat & funkcija hitnog zaustavljanja; Grijano prednje vjetrobransko staklo; Grijanje prednjih sjedišta; Ventilacija prednjih sjedišta; Paket za pušače; Signalizacija mrtvog ugla. 

 

Oglasi