Šta se dešava sa Williamsom? Tim pozvan zbog nepridržavanja pravila snimanja svojih krila
Williamsov vozač Carlos Sainz Jr. (EPA-EFE/ALEX PLAVEVSKI)

Namjeran ili nenamjeran propust?

Šta se dešava sa Williamsom? Tim pozvan zbog nepridržavanja pravila snimanja svojih krila

Edah Hasanspahić

Williams je suočen sa istragom zbog nepridržavanja tehničkog pravila koje se odnosi na snimanje krila tokom slobodnih treninga na Velikoj nagradi Kine.

U Formuli 1, aero-elastičnost ostaje vrlo aktuelna tema nakon što je FIA uvela strože testove na stražnja krila, kako bi se ustanovilo da li se krila savijaju pod opterećenjem. Tako je odmah uslijedila pretpostavka da postoji nešto nelegalno u radu Williamsa, jer je tehnički delegat Jo Bauer objavio izvještaj u kojem se spominje da je tim pozvan pred sudije zbog nepoštovanja pravila o dostavljanju video snimaka svojih krila u roku od sat vremena nakon završetka slobodnih treninga u Kini.

Iako se lako može naslutiti krivica, nije moguće to dokazati bez dodatnih dokaza. Williams još nije dao zvanično objašnjenje ovog propusta. Također, nije moguće sa sigurnošću reći da je neko krilo ilegalno samo na temelju video snimka.

Na društvenim mrežama, ljudi često dijele snimke u kojima se vidi kako se krila savijaju i objašnjavaju to kao “dokaz” da je nešto nelegalno, ali u stvarnosti je savijanje krila pod opterećenjem potpuno prirodan proces. Teško je potpuno eliminirati ovaj fenomen, a ključna stvar je koliko je savijanje bilo namjerno inženjerski postavljeno.

Jedini način da se tačno izmjeri koliko se krilo savija pod opterećenjem je testiranje u statičkim uslovima, primjenom težina. Ipak, ni ovo testiranje nije sasvim isto kao u stvarnim uslovima tokom trke, zbog čega su nedavno promijenjene dozvoljene granice u testovima za stražnja krila.

F1 timovi već dugo koriste statičke mjere za provjere. Tokom prošle ere efekta tla, FIA je pokušala da uspostavi minimalnu visinu vozila koja bi se mogla mjeriti samo dok bolid stoji. Gordon Murray iz Brabhama je bio prvi koji je našao način da zaobiđe ovu mjeru, instalirajući pneumatske nosače na svom bolidu koji su omogućavali da bočne stranice ostanu na legalnoj visini, dok su se komprimirale pod opterećenjem.

Oglasi

FIA je prošle godine uvela nove video provjere na Velikoj nagradi Belgije, s ciljem da se nađe naučni način za mjerenje savijanja krila pod stvarnim aerodinamičkim opterećenjima. Kamere visoke kvalitete postavljene sprijeda i straga prate prednja i stražnja krila, sa tačkama na krajevima kako bi se moglo precizno pratiti pomicanje krila.

Ove kamere se trenutno koriste samo tokom slobodnih treninga (što daje timovima mogućnost da u kvalifikacijama i trkama koriste komponente koje su možda na rubu legalnosti). Na osnovu onboard snimaka koji su analizirani tokom FP1 u Australiji, uvedene su nove promjene u režimu testiranja.

Međutim, Williams još nije optužen za kršenje tehničkih pravila. Ovo je samo proceduralni propust u vezi sa Tehničkim direktivom, a u svakom slučaju, nije bilo očekivano da tim dostavi snimke za sprint kvalifikacije u Kini.

Izvještaj tehničkog delegata nije naveo da Williams nije dostavio snimke, nego samo da ih nije dostavio u roku od sat vremena nakon što su završeni trenuci. To je vjerovatno razlog zbog kojeg su sudije odlučile da saslušanje pomjere za subotu ujutro u Šangaju: ovo nije hitan slučaj.

Međutim, ipak je važno da se slučaj razmotri, jer ako Williamsu ne bude izrečena kazna za ovaj propust, drugi timovi bi mogli osjećati da mogu slobodno ignorirati zahtjeve za snimke i izbjeći sankcije. To bi značilo da cijela kontrola koju FIA pokušava da uspostavi postane besmislena.

Dakle, iako može postojati nevino objašnjenje za kašnjenje u dostavi snimaka, i iako nije prekršen nijedan tehnički propis, neka vrsta sankcije je vjerovatna. Pitanje je samo koja će biti težina kazne, s obzirom na to da je ovo prvi slučaj ovog tipa.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.

Oglasi