Ovih 10 inovacija su uzdrmale Formulu 1 pa bile zabranjene
Brabham BT49C (Guliverimages)

Od bolida s ventilatorom do šesterotočkaša

Ovih 10 inovacija su uzdrmale Formulu 1 pa bile zabranjene

Edah Hasanspahić

Formula 1 je uvijek bila poligon za najluđe tehničke ideje, ali neke su otišle toliko daleko da su ih morali zabraniti. Od bolida s ventilatorom do šesterotočkaša, inženjeri su testirali granice – i pravila i fizike. Ovo su priče o zabranjenim inovacijama koje su promijenile Formulu 1.

Pobjede se u Formuli 1 osvajaju na stazi, ali se trkačke mašine prave mjesecima prije nego što se svjetla na stazi ugase.

Dok dizajneri i inženjeri analiziraju svaki član pravilnika u potrazi za rupama koje bi mogli iskoristiti, dešava se da ideje prerastu granice dozvoljenog.

Tada na scenu stupa FIA, koja ima zadnju riječ – bilo da se radi o nepoštenoj prednosti ili o pitanju bezbjednosti.

Neke od tih inovacija toliko su pomjerile granice da su bile odmah zabranjene, druge su dominirale pa tek onda nestale iz sporta.

U nastavku donosimo deset najpoznatijih zabranjenih inovacija koje su prodrmale Formulu 1 do srži.

Oglasi

Brabham BT46B – "Ventilator bolid"

Na prvi pogled izgledao je kao svaki drugi bolid 70-ih, ali pozadi se krio ogroman ventilator.

Brabham je 1978. godine uveo sistem koji je ventilatorom izvlačio zrak ispod poda bolida, stvarajući nevjerovatnu količinu prijanjanja.

Niki Lauda je s tim bolidom pobijedio već na debiju u Švedskoj, ali se tim odmah povukao iz takmičenja. Nije bio tehnički zabranjen odmah, ali je nova pravila za 1979. praktično stavila tačku na tu ideju.

Ground effect – efekt tla

Oglasi

Ventilator Brabhama bio je odgovor na Lotusove bolide koji su koristili "efekt tla".

Lotus 78 je s bočnim suknjama zapečatio prostor ispod bolida, stvarajući ogroman "usis" koji je lijepio bolid za stazu. Ubrzo su svi timovi kopirali pristup.

Ipak, rizik da se suknje podignu i bolid izgubi prijanjanje doveo je do zabrane 1983. godine. Nova verzija koncepta vratila se tek 2022, ali bez suknji.

Šesterotočkaš – Tyrrell P34

Formula 1 s četiri točka? Ne i za Tyrrell.

Oglasi

P34 iz 1976. imao je četiri mala točka naprijed i dva pozadi. Ideja je bila povećati kontakt s podlogom, poboljšati kočenje i stabilnost.

Koncept je imao svoje uspjehe – uključujući i pobjedu – ali je propao jer Goodyear nije više proizvodio specijalne gume. Pravila iz 1980-ih zabranila su sve sem četverotočkaša.

Aktivna suspenzija

Rani '90-i donijeli su sofisticirane elektronske sisteme, među kojima je bila i aktivna suspenzija.

Lotus je bio pionir, a 1987. Senna je njome pobijedio u Monaku. Do sredine 90-ih, bolidi su automatski prilagođavali visinu kako bi maksimizirali aerodinamiku.

Oglasi

Ipak, sistem je bio skup, komplikovan i konačno zabranjen od 1994. godine.

Maseni damperi

Renault je 2005. koristio maseni damper – uteg u cijevi koji se pomjera i ublažava vibracije bolida.

Sistem je, navodno, Alonsu i Fisichelli davao sekundu po krugu, ali je izazvao proteste nakon VN Njemačke 2006. Renault je odmah prestao koristiti ga.

FIA je kasnije presudila da je sistem "značajno poboljšavao aerodinamičku efikasnost", te ga i zvanično zabranila.

Oglasi

Dupli difuzor

Kada su 2009. uvedena nova pravila za smanjenje prijanjanja, Brawn GP je našao rupu – dupli difuzor.

Zahvaljujući tome, osvojili su šest od prvih osam trka i titule. Iako su rivali protestovali, FIA je dozvolila korištenje do kraja sezone.

Do 2010. svi su ga koristili, ali nova pravila od 2011. zabranila su koncept.

F-duct

McLaren je 2010. lansirao F-duct – otvor na nosu koji je mijenjao strujanje zraka da smanji otpor i poveća brzinu.

Vozači su ga aktivirali koljenom, a neki timovi su čak tražili da vozač skloni ruku s volana. FIA je to brzo zaustavila.

F-duct je zabranjen od 2011. i zamijenjen sistemom DRS.

Dupli DRS

Ako je jedan DRS dobar, šta je s dva? Mercedes je to pomislio 2011. s W-duct konceptom, a 2012. razvio je verziju koja je uticala i na prednje i na zadnje krilo.

Ideja je bila smanjiti otpor i povećati brzinu, ali je sistem bio težak za implementaciju. Ironično, Mercedes je imao problema s razvojem vlastitih krila zbog ovog sistema.

Zabranjen je od 2013.

DAS sistem

Mercedes je 2020. predstavio DAS – sistem koji je omogućavao vozačima da povlačenjem volana mijenjaju geometriju točkova.

Korišten je za bolju pripremu guma iza sigurnosnog vozila, kao i za dodatni grip u krivinama. FIA ga je dozvolila za tu sezonu, ali odmah zabranila od 2021.

Fleksibilna krila – 2024.

Najnovija drama u F1 svijetu tiče se fleksibilnih krila.

Krila koja se "savijaju" pod pritiskom smanjuju otpor pri većim brzinama. FIA je već godinama pokušava stati tome ukraj, ali je 2024. odlučila oštro reagovati.

Nova direktiva od VN Španije ograničava pomjeranje prednjeg krila na 10 mm, a razmak na stražnjim krilima na svega 0,5 mm.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.

Oglasi

Najnovije vijesti