Porsche Experience Road Tour 2022

Porsche Road Tour je opet posjetio Bosnu i Hercegovinu

Porsche Centar Sarajevo ne posustaje, ovogodišnji, sada već duboko ukorijenjeni, Porsche Experience Road Tour održan je ovaj put već u mjesecu maju, ponovo kao cestovni događaj koji potencijalnim kupcima u BiH daje neposrednu mogućnost da isprobaju sve modele iz game Porschea. Ovaj put, sa naglaskom na budućnost koja je neizbježna. Evo cijele priče

Porsche Experience Road Tour 2022

Direktno iz fabrike za ovogodišnji Porsche Experience je u Bosnu i Hercegovinu došlo 12 auta, doslovno novih, pažljivo odabranih i konfigurisanih, da bi se u skladu sa odličnim običajem na najbolji način iskoristio direktan kontakt sa potencijalnim kupcima. Već godinama, Porsche Centar Sarajevo organizuje sjajan događaj za svoje potencijalne kupce, koji u direktnom kontaktu, vozeći sve modele imaju priliku da se i sami uvjere u sve ono što gama nudi. Gledajući modele koji su došli ove godine, kao rijetko do sada se na tako jasan način mogla vidjeti ta fina nit koja vodi brend Porsche nekoliko posljednjih godina: besprijekorna prošlost koju su označili sportski modeli prije svega porodice 911 na koju se nastavlja potpuno izvjesna, tehnološki superiorna budućnost koju donose modeli kojima na bokovima u kurzivu piše electric i hybrid, ovdje predstavljenih kroz modele Taycan i Panamera. Porscheovo opredjeljenje je jasno, žele da svoju bogatu tradiciju nadograde tehnologijom budućih generacija, koju su bez puno rezerve i to nekoliko godina prije direktne konkurencije prihvatili kao relevantnu i nadasve iskoristivu za ono što ovaj brend simbolizira, a to su prije svega beskompromisne sportske performanse. Jednako tako, i ono čega nije bilo je govorilo više od riječi, jer ove godine upadljiv je bio nedostatak Panamere i SUV modela sa oznakom diesel na boku.


Da bismo bolje shvatili kako razvoj u Porscheu funkcioniše, moramo se vratiti nekih 40-ak godina unazad, na prag 1980-ih, trenutak u kojem je Porsche, premda već tada brend sa neprikosnovenom sportskom tradicijom, bio dobro uzdrman. Razlog nije bila konkurencija na tržištu, već prije svega nedostatak vizije koja je bila potrebna da se ovaj proizvođač izbori na tržištu. Proizvodna gama je bila prevaziđena, problema puno, od neželjenog i od Audija dobijenog 924 i njegovog derivata 944 koji su već dobro naštetili renomeu, preko 911 u svojoj G varijanti u kojoj se bez skoro ikakvih izmjena proizvodio još od 1974. godine i koji je lagano gubio tržište za tržištem (održavalo ga je još samo ono u USA, uz vrlo visoke troškove promocije i nisku zaradu), do modela 928 za koji se prvo smatralo da će nositi brend u budućnosti da bi se na kraju teško borio sa vrlo izjednačenom konkurencijom grand tourera sa V6 i V8, a u slučaju Jaguara i V12 motorima. Zbog niske zarade obustava proizvodnje 911 je visila u zraku kao jedno od rješenja, a uprava nije iznalazila rješenje šta da uradi sa brendom. Spas se desio skoro pa slučajno, i nije došao niti od skupo plaćenih članova uprave niti od marketinškog odjela, već zapravo iz inžinjerskog sektora, gdje su željeli iskoristiti bogato znanje stečeno u Grupi 5 (to su godine apsolutne dominacije modela 935 na trkama u Grupi 5 a Porsche Motorsport odjel se spremao za nastup sa svojim prototipom u Grupi C gdje će narednih godina jednako dominirati sa modelima 956/962), u kojoj je na modifikovanoj 911 školjci twin-turbo boxer motor smješten iza zadnje osovina pružao sjajne performanse. To se inžinjerima Motorsport odjela činila kao odlična osnova za novi model u skladu sa tada tek promovisanom Grupom B, uz neizbježni dodatak pogona na sve točkove, koje je Audi već tada učinio neizbježnom budućnosti. Nastao je model 959, tok istorije brenda se promijenio, a Porsche je naučio jednostavnu lekciju koja mu je sada dio DNK: kod sportskih proizvođača napredak ne može doći bez vrhunskog inžinjeringa, a niti jedna ideja ili koncept ne smije biti u startu odbačena.

Par godina kasnije, predstavljen je model 964, potom 993, Boxter prve generacije je značio da se brend vraća na stari put a gašenje modela 968 i 928 je bio znak da u Grand tourer segmentu ne vide svoju budućnost. Tih desetak godina su prošle sasvim očekivano, da bi se 2002. godine desila tektonska promjena – stigao je Cayenne. Upravo Cayenne je bio potvrda tog novog DNK, da se ništa i nikakva ideja ne može bez promišljanja odbaciti. Puno prije ostalih konkurenata iz klase sportskih brendova, Porsche je zagazio prvo u SUV segment, a potom Panamerom i u segment high performance limuzina, i ništa od toga nije naškodilo njegovom renomeu, jer finansijske brojke su bile sve bolje i bolje, a 911 modeli 997 i 991 su se prodavali isto tako sve bolje i bolje.
Upravo u tom raspoloženju je Porsche dočekao i elektrifikaciju, stidljivo pristiglu sa Hybrid modelima prije svega, i sa ponekim EV, ali na veliko iznenađenje automobilske javnosti upravo kod ovog neprikosnoveno sportski orijentisanog proizvođača inžinjeri su vidjeli potencijal. Prvo sjajni Turbo S e-Hybrid modeli za Panameru i Cayenne, koji su im dali čudesne performanse, a potom i Taycan kao prvi full električni model isto godine kada dolazi i novi 911 992 već unaprijed razvijen sa prostorom za električne baterije, svi oni zajedno su dali jasnu sliku da inžinjerijski odjel razmišlja o električnom pogonu na najbolji mogući način, i da je budućnost već sada tu.

Zbog svega, ništa nelogično nije bilo u srazu klasičnog 911 GT3, koji sa atmosferskim boxerom baštini svu sportsku tradiciju brenda, sa full electric Taycanom, dok stoje u svoj svojoj različitosti na, već sada vrelom, majskom Hercegovačkom suncu, u okolini Mostara, tokom novinarskog dana ovogodišnjeg Porsche Experience Road Tour. Nešto kasnije, u hladu vinarije, riječi Armina Mulovića, brand managera Porschea za Bosnu i Hercegovinu nisu bile nikakvo iznenađenje: Cayenne IV će biti isključivo električni, Macan slijedeće generacije isto, a već za koju godinu na tržište dolazi prvi električno pogonjeni 911 992. Iznenađenje donekle može biti jedino informacija da će nasljednik serije 718 Cayman/Boxter također biti 100% kao EV, što je ipak segment koji je do sada bio pošteđen elektrifikacije, s obzirom da su svi konkurenti klasično orijentisani na turbo benzince. Ovakva budućnost je neizbježna.
Dok smo se vozili umiljatim 718 GTS, koji se doslovno kao zgodna..., OK, neka ipak bude: kao što se rukavica obavija oko ruke vozača, tako i Cayman prenosi direktan osjećaj sa ceste dok pretvara svoje male dimenzije u svoju prednost, i dok PDK mjenjač (koji tradicionalistima navodno ne odgovara, mada ga uredno kupuju), jednostavno savršeno prebire po obrtajima 4,0 litarskog šestocilindričnog boxera, koji se budi na 4000 obr/min, da bi potom vrteći se do 8500 obr/min promijenio sve moguće divlje zvukove, kako rekoh dok smo se tako vozili sa 718 GTS pitali smo se zašto bi neko poželio električni pogon u svom Porscheu?
Za odgovor ne treba ići daleko, dovoljno je iz 718 GTS preći u električni Taycan Turbo S i vidjeti zašto: snaga koja se čini nepresušna kao Neretva koja izvire iz svog neiscrpnog izvora, obrtni momenat koji kao Mostarska bura odnese svu težinu i auta i putnika, a sve to dok se uz lagani šum vjetra Taycan kreće savršenom magistralom oko Drežnice, vozač počinje da sagledava drugu dimenziju električnih vozila, i odjedanput taj electric u kurzivu na boku ima puni smisao. Još jednom da ponovimo, ovakva budućnost je neizbježna.

Upravo su potencijalni kupci i novinari ove godine mogli vidjeti taj sraz benzinske prošlosti i električne budućnosti u modelima iz Stuttgarta, i lično su mogli osjetiti da u tom electric nema ništa što ne pripada Porscheovom DNK, da ta sasvim izvjesna budućnost i dalje osigurava savršene sportske performanse, vrlo neposredan osjećaj kako auto vozi cestom, dok ovjes i volan bez obzira na vrstu pogona daju skoro jednake informacije o podlozi i držanju ceste. Armin Mulović kaže da je električna budućnost neizbježna i kada je Porsche na tržištu BiH u pitanju, da možemo očekivati da će već 2025. godine među već uobičajenih 100-ak novoprodatih Porschea u našoj zemlji njih sigurno 30 do 40 biti sa oznakom electric na boku, napisano kurzivom. Budućnost je neizbježna, ali srećom, Porsche zna kako da je napravi dobrom kao što mu je bila dobra i prošlost. Zapisano mu je u DNK.