Test Porsche Macan

Tri dana u vožnji sa najboljim SUV srednje veličine

Test Porsche Macan · Test

K. Kurtović, foto: T. Hebib

Na trodnevni test nam je stigao Macan, i kako to obično biva sa jednim od onih brendova koji pokreću i kreiraju automobilski svijet, učinio je te dane sasvim drugačijim

Porsche je za nas koji se bave automobilima u SportSport magazinu već dugo prisutna i poznata stvar, još od prvog Road Show 2007 godine koji nas je u tada aktuelnom 911 997 Turbo dovezao na stazu Zalužani kod Banja Luke, a potom kroz mnogobrojne događaje, više (Road Show i modelske prezentacije) ili manje (Porsche Winter Driving Experience i Porsche on Track) uobičajene, navikli smo na specifični osjećaj koji donose automobili ove marke.

Dojmovi stečene tada opisivali bismo pod oznakom „vozili smo“, što u novinarskom žargonu znači da smo automobile vozili, ali ne u dovoljnoj mjeri da bi mogli donositi jasan sud o mnogim detaljima. Stoga, testirati Porsche znači nešto više od tog do sada uobičajenog, tokom testnih dana mi uvodimo svaki testni automobil u svoj svijet, pokušavajući ga što objektivnije pozicionirati i ocijeniti, jer tada prestaje biti bitan grip prednjeg unutrašnjeg točka na ledenoj podlozi daleke Laponije, već odjedanput preglednost ili lakoća korištenja multimedijalnog interfejsa ulaze u fokus. O prostoru za dječije sjedalice da ni ne govorimo.

Tri dana testa Porschea Macan su značila mnogobrojna uparkiravanja u garažu, iz koje je privatni auto morao biti „deložiran“ na drugu lokaciju, vožnju do vrtića kroz jutarnju gradsku špicu, bezbrojni razgovori sa komšijama ili slučajnim prolaznicima na bezvremensku temu „koliko košta“, kao i beskrajna ponavljanja prolazaka pored fotografa u potrazi za savršenom slikom kada to nije bio nimalo lagan zadatak, baš u vrijeme dok se grad sprema za večernji izlazak jedne tople proljetne večeri. Test je značio i vožnju poznatim dionicama, onim brzim na kojima uspoređujemo kočnice ili svjetla, na kojima je Macan malo protegao noge, kao i vožnju odabranim ulicama preko „poznatih“ rupa da bi se ocijenio ovjes.

Nimalo ne iznenađuje da je upravo Macan prvi Porsche ponuđen na test u BiH, radi se o već par godina globalno najprodavanije modelu marke, na kojeg otpada preko jedne trećine prodatih primjeraka, i koji zajedno sa modelom Cayenne čini da SUV segment u prodaji Porschea prelazi 50% od ukupnog broja. Istovremeno, radi se modelu koji je cjenovno na nivou game 718, tako da se radi o donjoj polovici ponude kada je cjenovnik Porschea u pitanju. Samim tim, od svog predstavljanja 2014. godine do danas je Macan zauzeo svoje mjesto na tržištu, a i kod nas su zahvaljujući vrlo dobrim prodajnim rezultatima česta pojava na ulici. Macan takvu poziciju nema tek tako, došao je tržište nakon što je Porsche razvio i stekao iskustva sa prve dvije generacije Cayenne, i premda dijeli platformu sa prvom generacijom Audi Q5, prošao je ozbiljno prilagođavanje filozofiji koju Porsche njeguje, toliko temeljito da nikada nećete povezati ta dva modela.

Porscheova filozofija se možda ponajbolje osjeti u autu, gdje je sve učinjeno da osjećaj bude što približniji sportskim modelima kuće 718 i (tada aktuelnom) 911 991, i za sada Porsche ostaje proizvođač koji je najuspješnije pomirio suprotnosti kakve donose SUV, sportska auta i limuzine. Premda je čistokrvni SUV, u Macanu će vozač sjesti u sjedište vrlo nisko postavljeno u odnosu na pod, dok ispruži noge daleko naprijed prema pedalama volan će mu „pasti u ruke“ na na način kako se to dešava u sportskim autima, a izrazito voluminozan centralni tunel će pružiti nepogriješivi osjećaj pripadnosti porodici Porschea. Kontakt brava smještena je za lijevu ruku, naizgled sitni zaštitni znak od kojeg Porsche, za razliku od recimo Alfa Romea, nikada nije odustao i koji čini već taj prvi dodir sa autom drugačiji. Okruženje je potpuno prepoznatljivo, potpuno Porscheovsko, počevši od savršenog malog sportskog volana sa pratećim pedalama za izmjenu brzina koje daju onaj specifični hladni osjećaj dodira kakvog valjda samo aluminij može odati, preko centralno smještenog obrtomjera, u društvu sa klasičnim brzinomjerom sa lijeve i digitalnim, također okruglim, multifunkcionalnim instrumentom sa desne strane, do već godinama poznate ručice mjenjača i pratećeg okruženja u vidu niza dugmadi za upravljanje određenim funkcionalnostima.

U sklopu restylinga u 2018. godini Macan je dobio drugačiji centralni display, pri čemu su ventilacioni otvori spušteni niže nego ranije ispod novog 10,9“ full HD touch-screen ekrana, čime je izgled srednje konzole ujednačen sa novom generacijom Cayenna i kasnije predstavljenog 911 992, pa je i na taj način potenciran sportski osjećaj skučenosti. Dobra stvar je da premda na prednjim sjedištima dominira namjerno provocirani osjećaj ušuškanosti specifičan sportskim autima, na zadnjoj klupi je održana prostranost sasvim u srazmjeri sa vanjskih 4,69 metara, a Macan uz vrlo funkcionalan oblik i velike otvore bočnih vrata i prozora nudi i odličan gepek sa vrlo iskoristivih 500 litara zapremine, tako da vjerujemo da, za razliku od bliskog rođaka Q5, Macan će iznimno rijetko tražiti dopunu u vidu krovne kutije, što ga čini odličnim porodičnim autom.

Vanjski dizajn je pretrpio samo minimalne promjene u odnosu na izvorni oblik, tako da je prilikom restylinga najveća promjena napravljena na stražnjem kraju, gdje su svjetla izjednačena onima na aktuelnim generacijama Panamere i Cayenna.

Naš testni primjerak se kratko zvao Porsche Macan, i bez obzira što izgled sa doplaćenim 21“ RS Spyder felgama donekle zavarava, radi se o osnovnom modelu u ponudi. To znači da je riječ o četverocilindričnom 2-litarskom motoru uparenim sa 7-stepenim PDK mjenjačem koji zadovoljava EURO 6d standarde, što je kombinacija dobro poznata iz Golfa GTI (zlobnici bi možda dodali i Octaviu RS245), koji snagu ovdje stalnim pogonom prenosi na sva 4 točka, s tim da je u skladu sa Porscheovom filozofijom dominantan zadnji pogon, pa se tako kao i kod Audi Quattro ili Subaru SymetricalAWD pogona u slučaju potrebe snaga raspodjeljuje sa zadnje na prednju osovinu a ne obrnuto, što vozač može u realnom vremenu pratiti i putem spomenutog multifunkcijskog displeja. Naravno, zahvaljujući elektronici i ugrađenoj automatskoj blokadi diferencijala prosječni korisnici će rijetko kada u vožnji primjetiti ovakav drugačiji pristup pogonu na sve točkove, sve dok ponovo ne sjednu u auto sa uobičajenim 4WD pogonom koji se primarno oslanja na prednji pogon, što će ih vjerovatno negativno iznenaditi. Testni primjerak je bio dopunjen sa zračnim ovjesom i Porscheovim aktivnim sistemom upravljanja ovjesom (PASM), što je svakog feninga vrijedna doplata i tranformiše Macana u vozilo prilagođeno svakom trenutku korištenja, bilo kroz selekciju Comfort, Sport ili Sport Plus režima, bilo kroz automatsko adaptiranje trenutačnim uslovima u vožnji. Zahvaljujući zračnom ovjesu, klirens je povećan za dodatna 3 centrimetra na značajnih 340 mm, što je više nego dovoljno za nanose snijega ili slične prepreke na cesti, dok se prilikom brže vožnje ovjes spušta Macana na skoro pa automobilskih 190 mm, što ga čini značajno mirnijim i sigurnijim na autoputevima i magistralnim cestama.

U vožnji bez obzira što je riječ o osnovnom motoru u ponudi Macan može održavati visoki ritam vožnje, maksimalna brzina je više nego dovoljnih 225 km/h a ubrzanje od 6,7 sekundi koliko mu treba 0-100 km/h naslućuje odlično međuubrzanje 80 – 120 km/h za svega 4,8 sekundi, što odlično ide u prilog spomenutom održavanju ritma vožnje bez obzira na konfiguraciju ceste ili potrebu za preticanjem sporijih auta. U Sport ili Sport Plus programu PDK mjenjač radi znatno brže, držeći motor u višim obrtajima i sa jačim odzivom na pedalu gasa, i vjerovatno će Sport mode biti najčešći odabir vozačima prilikom vožnje cestama van grada. Sama dinamika što je Macan pruža je nešto što se i očekuje od Porschea, jer već i ovaj osnovni model pruža ono što konkurencija nudi tek kroz doplatu posebnih sportskih varijanti, a zračni ovjes i PASM u kombinaciji sa širokim 21“ točkovima na kojima su potpuno cestovne Conti SportContact gume (nazad dimenzije čak 295/35!) jednostavno čini Macan potpuno neutralnim, mirno vozi kroz krivine zadatom putanjom bez skoro imalo naginjanja, dajući osjećaj sigurnosti bez obzira na neravnine ili lošiji kvalitet podloge. Bitno je reći da ovjes u svim trenucima odrađuje jednak posao, održavajući dobar komfor za putnike, bilo da je riječ o prelasku preko šina ili gradskih rupa, bilo prilikom vožnje lošim regionalnim cestama.  Osjećaj na volanu je odličan, nema onog prenaglašenog djelovanja servo uređaja specifičnog za SUV segment, i bilo kakav pokret volanom se trenutačno osjeti na kretnjama auta.

Naravno, Macan sa svojom težinom od 1870 kg u određenim trenucima zna podsjetiti vozača da je ipak za volanom SUV, kao što i same kočnice ne kriju da je riječ o osnovnom modelu. Upravo je osjećaj težine i kapacitet kočnica možda i jedino područje gdje se prilikom dinamične vožnje vidi da je riječ o modelu predstavljenom još 2014. godine, i da još nije prošao tretman olakšavanja uobičajen zadnjih godina, što je recimo manje primjetno kod modela Macan S kojeg smo imali prilike voziti na stazi, i kod kojeg, ako ništa drugo, značajno veće kočnice daleko bolje „zagrizu“. Zbog spomenutih cestovnih UHP guma testni Macan nismo izvodili van uređenih cesta, jer pretpostavka da će se ovako konfigurisani Macan voziti primarno na snijegom prekrivenim planinama ili ljeti makadamskim cestama na putu do izletišta, dok za stvarne off road izlete na blatnjave dionice ili kamene prepreke ipak treba imati odgovarajuću „obuću“, odnosno prave SUV gume.

Dolaskom noći Macan će svima onima koji po prvi put voze Porsche sa LED farovima i PDLS Plus sistemom upravljanja prednjim svjetlima pomjeriti granice svega onoga što su do tog trenutka znali o automobilskim svjetlima, jer odjedanput čuvena izreka o pretvaranju noći u dan neće izgledati tako nemoguća. Sa iskustvom stečenim u godinama takmičenja u FIA GT seriji, uključujući Le Mans, Porsche je svoju LED tehnologiju i PDLS+ učinio savršenim i time je to postala još jedna stavka vrijedna svakog feninga doplate, a za nas u BiH s obzirom na zahtjevnu konfiguraciju cesta posebno dragocjena.

Sa svim ovim sistemima pomoći i nadzora u vožnji poput spomenutih PASM ili PDLS Plus ili mnogih drugih, koji su vrlo specifično konfigurisani na način da konstantno nadograđuju vozačevu vještinu a ne da narušavaju dinamiku vožnje, Porsche sa Macanom je učinio da aktivna sigurnost dominira, da se vozač i putnici osjećaju iznimno sigurno u svim trenucima vožnje, toliko dobro da vam nikada ne zatreba pasivna sigurnost kojom vas auto štiti kada je već kasno da se izbjegne udarac.

Vrijeme u kojem živimo, gdje su EURO normama nametnuta pitanja energetske efikasnosti motora idu u prilog Macanu, pa je tako testni model u gradskoj vožnji trošio oko 10,5 l/100 km a taj prosjek je na brzo odvezenim vangradskim dionicama sa lakoćom padao do broja od 9 litara na 100 km, što je odličan rezultat za benzinski motor u ovolikom SUV sa stalnim 4WD pogonom, i sa iznimno širokim gumama koje dodatno podižu prosjek.

Za kraj ovog testa se nema puno toga reći, Porsche je jedan od onih proizvođača koji su istinski obilježili eru automobila i učinili je onom kakva ona jeste, a ulaskom u svijet SUV modela su dokazali da mogu praviti podjednako dobra auta u svakom segmentu, omogućivši i onima koji iz raznoraznih razloga ne mogu voziti Cayman ili 911 da imaju ono što često samo Porsche može pružiti. I ako je već tako, zašto ne onda voziti najbolji SUV srednje veličine? A to je Porsche Macan, i zato je ovo je bio test najboljeg srednje velikog SUV.

Porsche Macan
Motor vrsta Benzinski, turbo s direktnim ubrizgavanjem, start&stop 4-cilindrični, 16 ventila
zapremina 1984 ccm
najveća snaga 180 kW (245KS) / 5000 - 6750 obr/min
najveći obrtni momenat 370 nM / 1600-4500 obr/min
Pogon tip pogona Integralni, stalni na sve točkove
tip mjenjača Automatski PDK, 7 brzina
Ovjes naprijed Dvostruka oprežna ramena, zračni
nazad Nezavisni samovodeći, zračni
Kočnice naprijed / nazad ABS disk/disk
Gume Naprijed 265/40, nazad 295/35 R21 Continental SportContact 5p
Dimenzije dužina / širina / visina 4697/1923/1624 mm
težina praznog vozila 1870 kg
zapremina prtljažnika 500 litara
 
Performanse max brzina 225 km/h
ubrzanje 0-100 km/h 6,7 sek 
Potrošnja
ECC
grad 9,5 lit / 100 km
izvan grada 7,3 lit / 100 km
kombinovano 8,1 lit / 100 km
Emisija CO2 kombinovano 185 g/km
 
 
Cijena testnog vozila: 151.098 KM EuroNCAP: 5 zvjezdica
Cijena osnovnog modela: 117.000 KM  
Dodatna oprema kod testnog vozila: Karmin crvena metalik boja; LED farovi & PDLS Plus; 21" RS Sypeder Design ALU felge; Zračni ovjes & PASM; Panoramski stakleni krov; 75 litarski rezervoar; Podni prostirači od velura; 18" rezervni točak; Servotronik Plus; Poklopci (grbovi) na felgama u boji; Memori paket za vozača; Grijanje prednjih sjedišta; Automatsko zatamnjenje retrovizora (vanjskih + unutrašnjih); Prednji i stražnji parking senzori + stražnja kamera; Kompas na instrument tabli; Pepeljara; Svjetlosni komfort paket; BOSE Surround ozvučenje; Paket za odlaganje (mreža); Zatamnjena stakla 

Top Komentari

Kiss
ovo mogu samo voziti koji su u vodećim strankama u državi a mi obični sa godišnjim postom od 10 000km nikako,hvala pa testiranje i dalje da mogu parit oči
2 0
infinity2612
Da Bog da se sjeme zatrlo Dodiku prije svega, pa onda Cocicu, koji su krivi za masovni odlazak naroda iz BIH
1 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.

Oglasi

Najnovije vijesti