
Nova prijetnja za elitni sport
Odluka Donalda Trumpa direktno udara u srce Formule 1!
Nakon globalne ekonomske krize i pandemije, pred Formulu 1 stiže novi izazov. Mjere iz Washingtona mogle bi se pokazati kao ozbiljna prijetnja elitnom sportu. Posljedice još nisu jasne, ali mnogi već zvone na uzbunu.
Formula 1 je tokom proteklih decenija izdržala mnoge krize, ali nova prijetnja dolazi iz pravca američke ekonomske politike, i to u obliku tarifa koje je najavio predsjednik Donald Trump.
U pitanju su novi globalni trgovinski nameti koje je SAD uvela pod Trumpovim vodstvom, a čije bi posljedice mogle osjetiti čak i najmoćniji timovi u F1 karavanu.
Iako je najavljeno 90-dnevno zatišje koje bi trebalo omogućiti prelazni period za mnoge zemlje, strah među proizvođačima i sponzorima već je prisutan.
Prva trka nakon što su mjere uvedene održana je u Japanu, i iako nije bilo drastičnih pomaka, promjene koje slijede mogle bi biti duboke i dugoročne.
Autoindustrija u cjelini nalazi se na udaru, jer su tarife uvedene s ciljem, kako Trumpova administracija tvrdi, da se ispravi 'nepošten' trgovinski balans u vezi s uvozom i izvozom automobila i njihovih dijelova.
Oglasi
Mark Gallagher, bivši direktor marketinga u Jordanu i šef komercijale u Red Bullu, a danas čelni čovjek kompanije Performance Insights, iznio je svoje viđenje situacije.
"Još je rano, ali ostaje da se vidi kakav će uticaj ovo imati na Formulu 1", rekao je Gallagher u podcastu James Allen on F1.
On je objasnio da je tržište SAD-a ključno za većinu proizvođača u Formuli 1. Na primjer, Mercedes-Benz je prošle godine u Americi prodao 325.000 vozila, što je značajan dio ukupne prodaje.
Međutim, stvari postaju ozbiljnije kada se uzmu u obzir proizvođači poput Ferrarija i McLarena, čiji se veliki udio prodaje oslanja na tržište SAD-a.
"Oko 46% svih McLarenovih vozila proda se u Sjevernoj Americi, većina u Sjedinjenim Državama. Kod Ferrarija, 25% vozila koja izađu iz Maranella završe upravo u SAD-u, pri čemu je Kalifornija jedan od najvećih tržišta", naglasio je Gallagher.
Oglasi
Jedini izuzetak u ovom scenariju je Renault, koji je još 1987. napustio američko tržište i ne planira povratak sa Alpine brendom prije 2027. godine.
S druge strane, General Motors se sprema za ulazak u Formulu 1 s timom Cadillac, što ovu situaciju čini dodatno komplikovanom.
Američki tim Haas, jedini sa sjedištem u SAD-u, za sada ne očekuje direktne posljedice, iako je matična firma Haas Automation već osjetila pad potražnje.
"U procesu smo analize punog uticaja tarifa na naše poslovanje", navodi se u saopštenju firme. "Zabilježili smo dramatičan pad potražnje za našim alatnim mašinama kako na domaćem, tako i na stranom tržištu."
Kao mjere predostrožnosti, firma je smanjila proizvodnju, obustavila prekovremeni rad i zaustavila nova zapošljavanja u svojoj fabrici u Kaliforniji.
Oglasi
Kompanija je izrazila zabrinutost zbog mogućeg ukidanja tarifa na alatne mašine iz Japana, Tajvana i Koreje, dok bi sirovine i komponente i dalje bile oporezovane, što bi, po njima, uništilo ključnu industriju u SAD-u.
Osim timova i proizvođača, zabrinutost raste i među sponzorima, koji bi u narednim mjesecima mogli postati znatno oprezniji.
"Upravo smo završili analizu svih sponzora u Formuli 1, kao i samih timova i trka. Američki uticaj je očigledan – bilo kroz odluke koje se donose u SAD-u, bilo zbog važnosti američkog tržišta za te kompanije", dodao je Gallagher.
Posebno se ističu firme poput LVMH-a, koje su tek potpisale višegodišnje ugovore sa Formulom 1, i koje bi mogle biti pogođene u kratkom roku.
"Ako neizvjesnost potraje do ljeta, pa i do jeseni, to bi moglo značajno uticati na pregovore za sezonu 2026", upozorio je Gallagher.
Iako situacija nije bezazlena, Gallagher smatra da za sada nema mjesta panici, i da su ljudi u Liberty Media – vlasnicima F1 – itekako svjesni ozbiljnosti trenutka.
"F1 će svakako biti pogođena, bilo kroz proizvođače, sponzore, ili globalni ekonomski efekat", kazao je. "Ali sport je i ranije preživio velike krize – od zabrane duvanskog sponzorstva, preko finansijske krize 2008, do pandemije."
Podsjetio je i na povlačenja velikih imena poput Honde, Toyote, BMW-a i Forda u periodima ekonomske nestabilnosti, što jasno govori koliko F1 zavisi od globalnih tokova.
"Liberty Media prati Wall Street vrlo pažljivo. Kompanija je listirana na berzi u New Yorku i ima tri trke u SAD-u. Sljedeće sedmice će biti pravi test, dok Trumpova administracija i ostatak svijeta pokušavaju naći novi balans", zaključio je Gallagher.
Top Komentari
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.