Navike potrošača u BiH

Visa predstavila rezultate istraživanja U BIH

T. Hebib

Kompanija Visa pokrenula je istraživanje i pitala stankovnike Bosne i Hercegovine na šta i gdje troše svoj novac i kako plaćaju kada kupuju u zemlji i inostranstvu.

Kako su pripreme za odmor uveliko počele, Visa je “zavirila” i u planove turista i njihove budžete za putovanja. Istraživanje o navikama potrošača koje je naručila Visa sprovela je agencija MASMI tokom aprila i maja 2015. na teritoriji Bosne i Hercegovine .

Koliko troše stanovnici Bosne i Hercegovine?

Prema rezultatima, najveći dio „kolača“ (više od 50% mjesečnog budžeta) odlazi na osnovne životne troškove. Naime, glavni mjesečni izdaci su hrana (prosječno oko 400 KM ) i komunalije (190 KM), zatim roba široke potrošnje (oko 90 KM), obrazovanje (50 KM) i računi za mobilni telefon (40 KM). Kada je riječ o upravljanju ličnim budžetom, polovina ispitanika (49%) rekla je da nikada ne bi štedjeli novac isključivo na hrani, ali oko 30% njih bi podjednako smanjilo troškove u nekoliko kategorija kao što su kupovina, komunalije, obrazovanje, uključujući i hranu.

Gdje potrošači uglavnom kupuju?

Generalno, 80% ljudi hranu i piće kupuje u supermarketima i hipermarketima, dok 57% takođe kupuje u manjim prodavnicama. Specijalizovane prodavnice odjeće i butici privlače više od 60% potrošača, dok se 53% odlučuje za kupovinu u tržnim centrima, a samo 8% odjeću i obuću kupuje u outlet centrima.

Online kupovina

Istraživanje je pokazalo da online kupovina još nije tako popularna u Bosni i Hercegovini, a 73% onih koji kupuju online to čine dva, tri puta godišnje, a nekad i češće. Na pitanje šta kupuju putem Interneta, 71% ispitanika odgovorilo je da su to garderoba i obuća, 31% kupuje tehničku opremu, dok 11% potrošača rezerviše smještaj i prevoz kad putuje, a isti procenat plaća komunalije. Muškarci češće kupuju tehničku robu od žena: 47% u poređenju sa 12%. Kao glavne prednosti online kupovine ispitanici su naveli dostupnost brendova koje ne mogu naći u zemlji, veći izbor i uštedu vremena.

Načini plaćanja

Prema istraživanju, 43% ispitanika reklo je DA platnim karticama za plaćanja u zemlji, dok je keš dominantni način plaćanja za 57% potrošača u Bosni i Hercegovini. Od onih koji koriste platne kartice, njih 17% karticama plaća svakodnevno a 41% na nedjeljnom nivou. Prema rezultatima istraživanja, gotovina je najčešći metod plaćanja na svim mjestima prodaje, kako u zemlji tako i u inostranstvu. Top tri mjesta na kojima se najčešće koristi gotovina su barovi i kafići – u kojima 81% potrošača plaća kešom, zatim restorani – 77% i manje prodavnice – 71%. Istraživanje pokazuje da se u supermarketima i hipermarketima debitne kartice koriste podjednako učestalo kao i gotovina. Većina korisnika kartica potvrdila je da se osjeća potpuno komforno dok koristi karticu, dok su neki potrošači (5%) zabrinuti da mogu imati problem pri korišćenju kartice na mjestima prodaje (POS), 4% njih dovodi u pitanje sigurnost, dok 3% nije zadovoljno činjenicom da transakcija karticom na POS-u može potrajati duže od plaćanja kešom. Istraživanje pokazuje i da muškarci češće koriste kartice u odnosu na žene prilikom plaćanja tehničke robe, odjeće, obuće kao i na benzinskim pumpama.

Biljana Petruševska Trajkovska

Visa menadžer za Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Albaniju i Kosovo kazala je: „Iako je gotovina i dalje dominatno sredstvo plaćanja, drago nam je da vidimo da skoro polovina potrošača koristi kartice i da 90% njih navodi da se osjeća potpuno lagodno prilikom plaćanja, bilo u prodavnicama ili putem Interneta. Istraživanje takođe pokazuje da karticama u inostranstvu plaća četvoro od deset potrošača koji inače koriste kartice, zato što cijene činjenicu da nema potrebe da nose gotovinu, a novac im je uvijek na raspolaganju. Zahvaljujući Visa istraživanju o navikama potrošača došli smo do korisnih pokazatelja i informacija koje će nam pomoći da ostvarimo rast elektronskih plaćanja, na čemu radimo zajedno sa svojim klijentima- bankama, kako u Bosni i Hercegovini tako i cijelom Balkanu“.

Namjere turista

Kako sezona odmora samo što nije počela, istraživanje kompanije Visa obuhvatilo je i planove za putovanja ljudi iz Bosne i Hercegovine postavljajući im pitanje o turističkim aranžmanima i budžetima koje namjeravaju potrošiti. Istraživanje je pokazalo da 57% građana putuje za vrijeme odmora; jedna trećina na odmoru ostane od 7 do 9 dana, samo 5% duže od dvije nedjelje, dok prosječan budžet varira od 400 KM do 600KM po osobi. Rezultati pokazuju da 77% građana Bosne i Hercegovine organizuju svoj odmor sami ili sa prijateljima i porodicom, dok samo 15% putuje preko turističke agencije. Većina turista obično putuje automobilom (79%). Dok su na odmoru, turisti iz Bosne i Hercegovine najviše novca troše na hranu i restorane (u projseku oko 280 KM), izlaske i klubove (100KM), a sličan iznos je namijenjen i za razgledanje i izlete. Žene i muškarci troše sličnu količinu novca, dok žene na odmoru ostaju u prosjeku jedan dan duže.

Zemlje iz okruženja najpopularnije destinacije

Čini se da su susjedne zemlje veoma popularne među turistima iz Bosne i Hercegovine, jer troje od četvoro koji svoj odmor provedu u inostranstvu posjetiće države u regionu: Hrvatska, Crna Gora, Srbija, Makedonija. Sarajevo, Mostar i planina Jahorina su omiljene destinacije u zemlji dok mlađa populacija (25-29 god) prednost daje Hrvatskoj i Crnoj Gori, kao i Italiji i Francuskoj. Gedžeti na vrhu liste omiljenih stvari za odmor: 52% ispitanika ne kreće na put bez mobilnog telefona, 51% mora imati sa sobom nešto od hrane, 37% uvijek sa sobom nosi knjigu, dok 20% putuje sa tabletom ili laptopom.

O istraživanju o potrošačkim navikama u Bosni i Hercegovini

Visa istraživanje (CATI metodologija) je sprovedena od strane međunarodne agencije za istraživanje MASMI, od 26. aprila do 10. maja 2015. godine. Nacionalni reprezentativni uzorak obuhvatio je 650 ispitanika od 18 do 64 godina (muškarci i žene) iz urbanih područja.

O kompaniji Visa Inc.:

Visa Inc. je globalni platni sistem koji povezuje potrošače, kompanije, finansijske institucije i vlade u više od 200 zemalja i područja i pruža brza, sigurna i pouzdana elektronska plaćanja. Kao jedna od najnaprednijih svjetskih procesnih mreža u svijetu,VisaNet omogućava obradu više od 56.000 transakcija u sekundi, obezbjeđujući potrošačima sigurnost i garantujući trgovcima isplatu. Visa nije banka, ne izdaje kartice, ne omogućava kredite i ne određuje naknade ili cijene usluga samim potrošačima. Visa inovacije omogućavaju finansijskim institucijama da svojim potrošačima ponude mogućnosti plaćanja putem debitnih, pripejd i kreditnih kartica.

Za više informacija kliknite OVDJE ILI OVDJE.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.