Euro 2020: Od emitera se traži da ukinu reklame za klađenje tokom takmičenja

Euro 2020: Od emitera se traži da ukinu reklame za klađenje tokom takmičenja

O. Lekić

Sport i klađenje su na prvi pogled dva različita svijeta, koji se vrlo često povezuju i međusobno nadopunjuju. Sportsko klađenje je jedan od oblika igara na sreću koji korijene vuče još iz doba Grka i Rimljana. Klađenje je tada, kao i sada, služilo kao odličan način zabave i prilika za ostvarivanje novčanog dobitka. U današnje vrijeme je skoro nemoguće zamisliti sport bez da se za njega veže industrija klađenja i kockanja u nekom svom obliku.

Sport, posebno onaj na profesionalnom nivou, ima ogromnu moć da privuče pažnju masovne publike. U današnje vrijeme, sport ima veliki utjecaj na razne sfere društvenog života, uključujući politiku, ekonomiju i kulturu. Šta više, sport je prisutan i u sferi zdravstva i obrazovanja. Sport je u proteklih par decenija ušao u društvene institucije, škole, javna i privatna preduzeća, kao i u sve glavne medije, čime je postao jedna od najutjecajnijh društvenih pojava.

Moglo bi se reći da je čovjeku urođena potreba za igrom, a sport i igre na sreću, tj. sportsko klađenje, su jedan od načina na koji čovjek može da zadovolji ovu svoju potrebu. Dugo vremena je zakon zabranjivao svaki vid klađenja na svim sportskim igrama i takmičenjima. Ipak, sve se promijenilo 1961. godine kada je klađenje legalizovano. Mnoge države su kockanje i sportsko klađenje počele tretirati kao normalnu potrošačku naviku a samim tim se sav prihod od ovih aktivnosti počeo oporezivati.

Razvoj i utjecaj kladionica na sport

Industrija kockanja i sportskog klađenja se godinama razvijala te se, baš poput sporta, uvukla u sve pore društvenog života. Imajući u vidu da se u ovu industriju slivaju stotine mlilijardi eura kroz raznorazne vrste klađenja i igara na sreću, lako je zaključiti da ova indusrija danas ima veliki utjecaj na sve sportove.

Koliki je utjecaj industrije klađenja na sport nabolje se može vidjeti na primjeru sponzorisanja sportskih klubova, kao i velikih sportskih takmičenja od strane svjetski poznatih sportskih kladionica i kockarnica. Jedan od najboljih primjera sponzorisanja sportskih klubova od strane kladionica i kockarnica je generalno sponzorstvo fudbalskog giganta AC Milan od strane privatne sportske kladionice gdje se vrijednost sponzorskog ugovora procjenjuje na veše od 50 miliona eura po sezoni. Još jedan odličan primjer je sportska kladionica Bet At Home koja je generalni sponzor fudbalskih velikana Real Madrid-a, Bayern Munich-a, St. Pauli-a, kao i Portugalske fudbalske lige i MotoGp-a.

Reklame za klađenje i njihova uloga tokom sportskih takmičenja

Kada govorimo o reklamiranju kockanja i sportskog klađenja u Bosni i Hercegovini, u prvi tren možda ne bismo rekli da je ono posebno prisutno, iako su samo kockanje i sportsko klađenje veoma popularni i rasprostranjeni. Ipak, dovoljno je da prošetamo bilo kojim gradom i da shvatimo da su reklamni plakati sportskih kladionica svuda oko nas. Moglo bi se reći da se sportske kladionice reklamiraju samim svojim postojanjem jer se nalaze u skoro svakoj ulici i teško ih je ne zapaziti. Televizijske reklame koje promovišu sportska klađenja i kockanje se također vrlo često prikazuju. Ovakve reklame su posebno česte za vrijeme velikih sportskih takmičenja kao što su europska i svjetska fudbalska prvenstva ili olimpijske igre. Mogli bismo reći da za vrijeme ovakvih takmičenja reklame za sportsko klađenje dostižu svoj vrhunac.

Oglasi

Ovaj vid reklamisanja često koriste mnoge poznate sportske kladionice u našoj državi a jedna od najpopularnijih kladionica u Bosni i Hercegovini je navedena ovdje. Reklame koje promovišu kockanje i sportsko klađenje su nešto drugačije od onih koje promovišu druge proizvode i usluge.

Ukratko, dok druge reklame nastoje prikazati određeni proizvod ili uslugu u najboljem mogućem svijetlu, fokusirajući se na kvalitet i neophodnost proizvoda ili usluge, reklame koje promovišu kockanje i sportsko klađenje moraju se nositi sa svim mogućim posljedicama koje usluge kockanja i klađenja mogu izazvati. Stoga ne čudi podatak da mnoge države, uključujući SAD, Novi Zeland i Australiju, pokušavaju poduzeti različite mjere kako bi se reklamisanje kockanja i sportskog klađenja strožije regulisalo. U Švedskoj se se vode debate gdje mnogi stručnjaci tvrde da je promovisanje sportskog klađenja neetično jer postoji mogućnost da se ova aktivnost pretvori u ovisnost.

Reklame za sportsko klađenje često zvuče agresivno jer u prvi plan stavljaju mogućnost velike zarade, zabave, luksuza i prestiža, a sve u cilju prikrivanja mogućih negativnih posljedica. Ipak, agencije za oglašavanje imaju drugačiji pogled na ovu temu te navode da odgovorno i uredno regulisano reklamisanje kockanja i sportskog klađenja može donijeti veliku dobit i korisnicima i sportskoj industriji.

Asocijacija za oglašavanje u Velikoj Britaniji (UK Advertising Assosiation) navodi da reklamisanje kockanja i sportskog klađenja može imati veliki utjecaj na promociju sportskih takmičenja i širenja sporta. Američka asocijacija za oglašavanje (The American Assosioation of Advertising Agencies) tvrdi da reklamisanje kockanja i sportskog klađenja zapravo predstavlja jednu vrstu komercijalnog govora koji je zaštićen Prvim Amandmanom američkog ustava te kao takav ne bi trebao biti zabranjen ili ograničen.

Oglasi

Naravno da zabranjivanje reklamiranja kockanja i sportskog klađenja ne bi samo po sebi riješilo problem popularnosti klađenja, ali važno je postaviti određena pravila i kriterije kojih bi se oglašivači reklama trebali pridržavati s obzirom da reklame mogu doći u doticaj s maloljetnom djecom ili ovisnicima o kockanju koji se pokušavaju izliječiti.

Europske države kreću u obračun s reklamama za klađenje

Vrijedi reći da su mnoge države već krenule u obračun s prekomjernim reklamiranjem kockanja i sportskog klađenja, posebno onog koje se vrši putem TV emitera. Španija je prva država u Europi koja je predstavila plan čiji je cilj da se smanji, pa čak i zabrani reklamisanje kockanja i sportskog klađena u zemlji kako bi se zaustavio rast ovisnika od igara na sreću. Španija je krajem prošle godine usvojila zakon kojim se kladionicama zabranjuje sponzorstvo sportskih klubova. Također je zabranjeno isticanje kladionica na dresovima ili u nazivima stadiona. Zakon također vremenski ograničava emitovanje reklamnih spotova koji se odnose na kockanje i klađenje.

Po uzoru na Španiju, mnoge ostale Europske zemlje sada pokušavaju pronaći način kako da negativan utjecaj kockanja i klađenja svedu na minimum. Velika Britanija i Francuska uveliko razmatraju uvođenje pravila kojim bi se poznatim ličnostima, kao što su sportske i filmse zvijezde, zabranilo učešće u reklamama za klađenje i kockanje, prenosi Gardijan.

Uvođenje ovog pravila bi rezultiralo zabranom nedavno plasiranih reklama za klađenje, sa ličnostima kao što su Žoze Murinjo ili Majkl Oven. Prema trenutnim pravilima, u Velikoj Britaniji se reklama zabranjuje kada postoji velika vjerovatnoća da će se reklama više svidjeti mlađima od 18 godina nego odraslima. Dakle, bez obzira na to da li se dopada punoljetnim osobama, reklama će biti uklonjena ako privuče pažnju dece.

Emiteri bi uskoro mogli prestati reklamirati sportsko klađenje

BBC je nedavno objavio da je u Velikoj Britaniji na adresu renomirih sportskih emitera ITV, Sky Sports, BT Sport i TalkSport stiglo otvoreno pismo koje potpisuju doktori, parlamentarci, psiholozi kao i izliječeni ovisnici o kockanju a u kome se od navedenih emitera traži da obustave svaki vid reklamisanja kockanja tokom Europskog prvenstva. U pismu se navodi da reklamisanje klađenja drastično povećava šanse da će se gledaoci kladiti.

Ovo pismo je upućeno nakon što je objavljena informacija da će se budžet za reklamisanje klađenja tokom TV prenosa velikih sportskih takmičenja ovog ljeta uveliko povećati. Do sada nije poznato da li će veliki emiteri pristati na ukidanje reklamisanja klađenja tokom velikih sportskih takmičenja. Istina je da reklamiranje kladionica i klađenja donosi ogroman novac emiterima te da bi ukidanje ovakvih reklama imalo veliki utjecaj na rad samih emitera.

Velika takmičenja nam se bliže te bismo uskoro mogli saznati da li će emiteri odlučiti prestati s emitovanjem reklama koje promovišu sportsko klađenje.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.

Oglasi