Svjetske studije pokazuju da ne postoji veza između udaljenosti kladionica od škola

Prijetnje za budžet grada

Svjetske studije pokazuju da ne postoji veza između udaljenosti kladionica od škola

Sponzorski tekst

Problem se ne rješava populističkim najavama izmjena zakona, već apsolutnom zabranom ulaska maloljetnika u objekte gdje se priređuju igre na sreću, što priređivači poštuju.

Problem maloljetničkog klađenja nigdje u svijetu nije riješen udaljenošću objekata legalnih priređivača igara na sreću od škola, već isključivo potpunom zabranom ulaska mlađima od 18 godina u ove poslovnice i uz strogu kontrolu.

Iako je kod nas zakonom sve regulisano, ponovo se pokreću populističke priče – takse za kladionice, izmjene zakona i uvođenje minimalne udaljenosti od 500 metara između obrazovnih ustanova i kladionica. Takve inicijative se nikada nisu dobro pokazale, što se vidjelo i na primjeru susjedne Srbije.

Ovakim potezom se ne bi riješio problem maloljetničkog kockanja, a grad Banjaluka bi mogao da se nađe u ozbiljnom problemu. Naime, planirani prihodi Grada od igara na sreću su oko 4,5 miliona maraka, pa bi time budžet Banjaluke bio značajno oštećen.

I ne samo to – grad bi mogao da se nađe u još većem problemu, jer su strana ulaganja zaštićena zakonom. U slučaju tužbi ulagača, Grad bi morao da plati oko 500 miliona maraka odštete u arbitraži pred Međunarodnim centrom za rješavanje investicionih sporova.

Mnogo je primjera i u susjednim zemljama da ovakve inicijative predstavljaju pokušaj prikupljanja jeftinih političkih poena, a da se priređivanje igara na sreću gura iz legalne u crnu zonu, jer se klađenje nastavlja na ilegalnim sajtovima.

Iz ALPIS-a podsjećaju da su prema članu 7. Pravilnika o primjeni standarda odgovornog priređivanja igara na sreću, priređivači dužni da spriječe ulazak maloljetnicima u objekte gdje se priređuju igre na sreću. Ovaj Pravilnik se poštuje u poslovnicama legalnih priređivača u kojima je ulazak mlađima od 18 godina zabranjen.

Uvođenje minimalne udaljenosti između kladionica i škola nigdje u svijetu nije riješilo problem maloljetničkog klađenja. Potvrđuje to i kanadska studija „Mapiranje rasprostranjenosti problematičnog kockanja i njegova povezanost sa pristupačnošću liječenja i blizine mjesta za kockanje“, koja nije našla vezu između postojanja objekata za klađenje u okolini od 500 metara od školske ustanove i klađenja maloljetnih lica u njima.

Ono čime bi nadležni organi morali ozbiljnije da se pozabave su ugostiteljski objekti u koje maloljetnici mogu da uđu kada žele, a nestručno osoblje ne provjerava godine igrača, niti su adekvatno opremljeni. Zakonodavac je odredio da je terminale za igre na sreću obavezno opremiti softverom i hardverom koji služi za čitanje podataka o starosnoj dobi iz lične karte igrača, ali to u se u ugostiteljskim objektima ne poštuje.

Sa druge strane, bez obzira na to koliko je objekat legalnih priređivača igara na sreću udaljen od škole, maloljetnici u njega ne mogu ući, a brojne rigorozne kontrole govore da se Pravilnik o odgovornom priređivanju poštuje.

PRIHODI OD NAKNADA ZA PRIREĐIVANJE I POREZA 124.171.150 KM

U slučaju zakonskih promjena, državna kasa bi mogla da bude na značajnom gubitku. Ukupan prihod od naknada za priređivanje igara na sreću, nagradnih i zabavnih igara i poreza na dobitak u Republici Srpskoj u 2023. godini iznosio je 124.171.150 KM, što je za 32 odsto više u odnosu na 2022. godinu.

BROJ ZAVISNIKA ZNATNO MANJI OD POPULISTIČKIH BROJKI

U javnosti se sve češće iznose tvrdnje o porastu broja zavisnika od igara na sreću u RS, koje se baziraju na potpuno neutemeljenim brojkama. Na primjeru Srbije se najbolje vidi kako mediji često stvaraju lažnu sliku, jer se govori o čak 300 puta većim brojkama! Na osnovu podataka nadležnih ustanova koje se bave ovom problematikom, u cijeloj Srbiji je trenutno oko 1.000 zavisnika, a ne više od 300.000 kao što se predstavlja.