VN SAD: Od Sebringa do Austina

Deset američkih staza ugostilo utrke Formule 1

VN SAD: Od Sebringa do Austina

E. Ganibegović

Pred nama je VN SAD-a, koja bi mogla čak odlučiti ovogodišnje prvenstvo, pa smo zbog toga udlučili da se malo vratimo u historiju i podsjetimo američkih staza koje su bile dom F1 utrke. 

Velika nagrada SAD s prekidima se održava od 1908. kada se zvala Američka Velika Nagrada. Nešto kasnije utrka je postala dio kalendara Formule 1, a kroz svoju historiju promijenila je deset mjesta održavanja.

Naime, historija kaže da je deset američkih staza ugostilo utrke Formule 1, što je više od bilo koje druge države. Država koja se nalazi na drugom mjestu po ovome podatku je Francuska, sa sedam različitih staza. Davne 1982. godine SAD bile su domaćin čak tri utrke prvenstva Formule 1.

Prva staza koja je bila domaćin VN SAD-a jeste Sebring iz davne 1959. godine. Prva utrka na Sebringu održana je 12. decembra 1959. godine. Ova utrka je bila izuzetno uzbudljiva, međutim ona je bila finansijska katastrofa. Gledalaca je bilo veoma malo, a finansijske gubitke osobno su pokrili Charles Moran i Briggs Cunnigham. Treba reći kako je na startu utrke bilo čak sedam Amerikanaca, ali pobjedu je odnio Novozelenđanin Bruce McLaren u Cooperu kojem je to bila prva pobjeda u F1 karijeri. Bruce je tada ujedno postao i najmlađi pobjednik utrke Formule 1. 

Zatim, 1960. Riverside je ugostio F1 utrku i to samo jednom, jer je utrka zbog male posjećenosti bila finansijski promašaj.

U periodu od 1961. do 1980. Watkins Glen je ugostio čak 20 F1 utrka. Ova staza je iz F1 kalendara izbačena zbog pojave novih "ground effect" bolida, jer je postojala zabrinutost za sigurnost vozača. Ova staza je bila u mirnom i izoliranom okruženju, a dva najbliža grada su New York i Philadelphija. Staza je za kratko vrijeme postala centar američkog utrkivanja, a ostavila je veliki uticaj i u evropskoj trkaćoj kulturi. Davne 1961. godine održana je prva utrka, koja je počela u zadnji čas, a vlasnik staze, Cameron Argetsinger nije uspio uvjeriti Ferrari da nastupi u utrci. Na utrci je na iznenađenje svih slavio Innes Ireland, što mu je bila prva pobjeda u Formuli 1 i prva za tim Lotus. 

Sljedeća je bila Long Beach u vremenskom intervalu između 1976. do 1983. Osam utrka održano je na ovoj stazi, a svaki put je osvajač bio drugi vozač. Naime, pojavile su se informacije da bi se ova staza mogla vratiti u F1 kalendar. Staza u Las Vegasu ( 1981. - 1982. ), često spominjana kao jedna od najgorih u historiji ovog sporta, bila je postavljena na parkiralištu hotela Caesars Palace. 

Također su se i u Detroitu održavale utrke F1 od 1982. do 1988. godine, a ono što je za nju bilo karakteristično jesto to da je bila izuzetno spora. Dallas je bio domaćin F1 utrke 1984. godine i to samo jednom. Razlog zašto se ova utrka više nije održavala u ovoj državi je velika vrućina. Bilo je toliko vruće da se površina staze počela raspadati, a vozači su pokušali bojkovati utrku. 

Od 1989. do 1991. Phoenix je bio mjesto održavanja utrke i to samo tri puta. Ova staza je bila izuzetno teška za vozače, dok je također bio mali interes gledalaca. Prva utrka u Phoenixu održana je u aprilu 1989. godine, a zbog visokih temperatura u tom području, termin održavanja iduće dvije utrke pomjeren je za mjesec mart. McLaren je bio dominantan na sve tri utrke u Phoenixu. Alain Prost je 1989. stigao do pobjede, dok je Ayrton Senna 1990. i 1991. godine bio najbrži. 

Indianapolis je sedam godina bio mjesto skupljanja najboljih svjetskih vozača ( 2000. - 2007. ). Ova staza je na kraju izbačena iz kalendara zbog finansijske katastrofe i slabe posječenosti. Prva utrka na legendarnom Indianapolisu održana je 2000. godine, a pobjedu, također legendarnog vozača Formule 1, Michaela Schumachera gledalo je više od 225 hiljada gledalaca. Prije ove utrke u Indianapolisu vodeći na generalnom poretku bio je Finac Mika Hakkinen, koji je zbog kvara na motoru morao odustati od ove utrke, pa je tako Nijemac dvije utrke prije kraja prvenstva preuzeo vodstvo u ukupnom poretku. 

Trenutni dom VN SAD-a je Circuit of the Americas i to od 2012. godine. Dizajner staze je poznati njemački arhitekt Hermann, koji je imao fenomenalan projekat. Naime, Hermamm je kombinirao najbolje dijelove poznatih staza, te napravio nešto fenomenalno u Austinu.  Prva utrka 2012. privukla je nešto manje od 120 hiljada gledalaca, a rat za prvu pobjedu na novoj stazi vodio se između Lewisa Hamiltona i Sebastiana Vettela. Vettel je startao sa pole pozicije, ali Hamilton je Nijemca prestigao 14 krugova prije kraja i tako došao do drgue uzastopne pobjede na VN SAD-a nakon trijumfa na Indianapolisu 2007. godine. 

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora/ica, a ne nužno i stavove portala SportSport.ba te portal ne može i neće odgovarati za sadržaj tih kometara. Komentari koji sadrže vrijeđanja, psovanja i vulgaran riječnik mogu biti uklonjeni bez najave i objašnjenja, ali to ne obavezuje SportSport.ba da obriše sve komentare koji krše pravila. Čitanjem prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim uvjerenjima.

Oglasi